Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 108
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE Providentia.
108
God
en
Een bewijs hiervoor vinden we
opheffen.
het volgende.
in
Er werd
Gemeente dezer dagen een Godsdienstfeest gevierd ter herinnering De oprichters nu waren ernstige, moderne mannen. Er stond nu in een courant OFiitrent dat feest, hoe de saamgekomenen waren begonnen zonder bidden. Aan bloemen, orgelspel en zang ontbrak niets. Op de
in
Vrije
aan
haar
het
laatst
sprak
dat
blad,
deed maar de
ontstaan.
de voorzanger een kort gebed
oogen zoowat dicht en vouwde nog de handen.
Men
die degeneratie zoo sterk geweest.
is
kerkgebouw aanbrengen. meer dragen
Socrates, Jezus, zien
wel
Daarom
kan.
prima
causa
het
is
de causa secunda door
toe, dat
men
dat
is,
aan
ontkomen.
degeneratie
bewaard
verband van de Pelagiaan stemt
maar
zegt, dat wij er
God geschapen
de Geref. Kerk veelal gebeurt, de deterministischen leven
lijk
weerd door protest
De
vasthouden,
men de
niet
meer
voor die grondafdwaling
Sustentatio en den Influxus
Alle afwijking
bij
Arminianen,
Het zedelijke
maar toen
;
Daardoor van
spil
de
dat
van de Praedestinatie en het Decreet
leer
fatalistischen zin gaat opvatten,
of
vermoord.
geatomiseerd.
broken.
om
enz.
Determinisme.
in
is,
Zoo kan men echter
middel
dat
daarin,
een kort gebedje niet
komt daaruit voort, dat ze protesteeren tegen Fatalisme en Hiermede zijn we het volkomen eens. Wanneer men, zooals
Methodisten,
in
zelfs
houden.
te
de causa secunda versta.
in
het
De
vast
Het eenige
bestaat
blijven,
te
de causa prima
uit
in
uiterst noodzakelijk, het
verder de vrije beschikking over hebben.
nu
Buddha, Pierson, enz.
hoe een geslacht aldus achteruit
hieruit,
secunda goed
causa
en
toen, aldus schreef
ongeveer twintig jaar slechts
In
van
hoe snel de afloop der wateren
gaat,
maar
zou, zeide de spreker, nu op glas
We
afbeeldingen
geschilderde
uit,
van de dames en een kwart van de heeren de
helft
is
alles
causa
dan wordt het zede-
den mensch heeft zich daartegen ver-
in
men van de andere
heeft
zijde
de wereld
het verband van de causa prima en secunda ver-
secunda
ook geen oogenblik voor haar
Dus we moeten goed door God geschapen is, maar
dan de menschel.
is
zelf,
niet alleen
wil.
buiten de Sustentatio en den Influxus van
de Providentia kan en dat haar werking alleen bestaat, voor zoover de causa prima op haar influenceert. Wanneer een fluit zelfstandig kon fluiten, dan
was
er
geen stoom meer noodig.
De werking
oogenblik bestaan zonder dat de causa prima
Nu moeten we op welk
zien
niet alleen
Stel
:
in
de tweede plaats,
terrein ze werkt.
op het ethisch
tegen een
terrein,
denneboom
klimt
die klimop èn dat eekhoorntje
klimmen geschiedt
bij
om
in
die causa
er in
die causa
secunda kan geen
werkt.
secunda wel
te verstaan,
Als zoodanig werkt ze ook op het physisch,
doch
heeft
bij
die beide een andere beteekenis.
op een klimopplant en een eekhoorntje. Én
hebben
beide hetzelfde
ware beide pooten. Bij het opeen opschuiven en zich vastklemmen
als het :
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 108](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's