Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 118
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA,
118
smaakt
Zoo kan men
niet.
wikkeld
ook hebben, dat het muzikaal gevoel niet ontdoor een gebrek aan het gehoor. Iemand hoort
het
of teloorgegaan, b.v.
is
dan nog wel zoo wat geluiden maar hem ontbreekt de sensus musicalis, zooZoo nu kan men ook het verschil stellen, of een dat hij het fijne niet vat. mensch iets doet met zijn wilsorgaan of zonder. Men kan eenzelfde zaak met
doen
zonder
of
zijn
Men
wil.
kan
beweging, omdat men
b.v. uit eigen
maar een kind kan ook, bang voor het ook kan men te wazonder, ja tegen zijn wil water, daarin gestopt worden ter gaan zonder zijn wil, als men in de gracht valt. We hebben hier dus drie water gaan
het wil, te
den zomer
in
;
;
keer het geval, dat iemand te water gaat maar slechts één keer
Welnu,
bij.
dat geval werkt deze evenals in het geval, dat
in
was
er
de wil
iemand de
bij
smaak of het muzikaal gevoel werkt. De positie en de actie zijn er alleen, er komt óök een wilsactie bij. Hier is dan lubentia en, wijl de wil
reuk, de niet
onder het dictamen intellectus dit
dat
punt,
Nemen we we hebben Of
rat.).
prima,
er
een
(d.i.
bij
B
is,
Komt Waar de wil
kunnen
lubentia
er
D
bij,
+ C óf
rat.)
doet aan
er
is
B
A
Verder dan
tot
het niet brengen.
(causa sec), dan kunnen alleen
C
dan ontvangt
(d.i.
sine lubentia
de werking Gods, de
niets af,
niet werkt, is toch
C kan dus zijn Wanneer we dan op de
ook D.
menschen
wij
(causa prima)
cum
dezelfde.
(de
c.
s.)
alleen een
de actio prima van
óf simplex óf
cum
actio als zoodanig
B
èn C,
lubentia rat.
komen,
die
kan echter gecomponeerd zijn uit den concursus van
Deze
identiek A.
blijft
D
\-
==,
de mensch causa sec.
blijft
en dan
A
er lubentia rat. is of niet
blijft
additum quid. dus
lubentia rat. actie
A
bi
staat, is die lubentia rationalis.
C + D. Waar nu sprake is van een ethische daad moet B + C o\ van B of ze geanalyseerd kan worden enkel B + C zijn B + C + D. A blijft /l of fi + C + D wijzigt aan de zaak als zaak niets, maar maakt verandering -\-
;
subjectief karakter,
alleen
voor
ze
cum
als
kwalitatief
tot
bezit
elke
niet
een
den mensch. Daarom dragen daden alleen een zedelijk gedaan zijn, n.1. wanneer hetgeen men doet rat.
lub.
wilsactie
daad.
wordt gemaakt (doen èn
willen).
Dat willende
Een daad kan cum of sine volitione verricht worden, Men kan een mensch dooden cum volunniet. ook zonder, ja tegen zijn wil en daarvan dan de bit-
een ethisch karakter dragen of
cum
tate,
terste
volitione
wroeging
of
hebben.
Wij
drukken nu met de wilsvrijheid alleen
uit,
dat
een actio van de causa sec, alleen sprake
voor zoover ze is van een ethisch karakter, indien ze geschiedt cum volitione. De bedoeling is, om aan te geven, dat er in de actie van ons zelf als causae secundae onderscheiden moet worden tusschen de actie „aan zich" en haar
bij
kan
een
actie,
zijn
kwaliteit
sine
vol.,
door die
onze wij
volitio.
ook
Boom
tot functie
en
plant
hebben.
De
doen
allerlei
dingen maar dan
plant eet, drinkt,
neemt
licht,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 118](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's