GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte - pagina 288

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte - pagina 288

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

;

ARTIKEL XXXV.

280

deelt met alle syne goederen, ende doet ons aen de selve genieten, sa wel hem-selven, als de verdiensten syns lydens ende stervens voedende, sterc/cende, ende vertroostende onse arme troost-loose siele, door het eten syns vleescfi, ende de selve verquicfcende ende vermakende door den dranck syns bloets. Voorts hoewel de Sacramenten met de beteeckende sakcn te samen ghevoecht syn, so en werdense nochtans met dese twee saken van allen niet ontfangen. De godloose ontfanght wel het Sacrament tot syner verdoemenisse, maar hy ontfangt niet de waerheydt des Sacraments : gelyck als Judas ende Symon den tooveraer beyde wel het Sacrament onffinghen, maer niet Christum, die door het selve beteeckent wert, het welcke den geloovighen alleene medegedeelt werd. Ten laetsten, wy ontfanghen het H. Sacrament in de versamelinghe des volcks Gods met ootmoedicheyt ende eerbiedinghe, onder ons houdende een heylige ghedachtenisse des doodts Christi onses Salichmakers met danc-segginge, ende doen aUiaer belydenisse onses gheloofs, ende der Chrisfelicke religie : daerom behoort hem niemant daer toe te begeven, sonder hem selven eerst wel beproeft te hebben : opdat hy etende van desen broode ende drinckende uyt desen drincbeker, niet ete ende drincke hem selven het oordeel. Cortelic, wy zyn door 'tgebruyk deses H. Sacraments beweeght tot een vierige liefde tegen God ende onsen noesten. Daeromme verwerpen wy alle vermenghelingen ende verdoemelicke vonden, die de menschen by den Sacramenten gedaen ende ghemenght hebben als ontheyligingJien der selven : ende segghen dat men hem moet laten vernoegen met de ordeninge die Christus ende syn Apostelen ons gheleert hebben, ende spreken gelyc sy daer van gesproken hebben]

Vraag. Is het genoeg dat een Christen gedoopt is? die gedoopt is, moet ook tot het gebruik Antw. Geenszins van het H. Avondmaal toegelaten worden, gelijk zij, die voortijds besneden waren ook van het paaschlam moesten eten. Daarom voegt Paulus beide deze Sacramenten te zamen, 1 Cor. 12 13. Wij zijn allen door eenen Geest tot een lichaam GEEn wij zijn allen tot eenen Geest GEDRENKT. DOOPT. Vraag. Wat is het Avondmaal voor een Sacrament? Antw. Een Sacrament der opvoeding voor de geloovigen. Vraag. Hoe wordt dit Sacrament in de Schrift genoemd ? 20. Antw. Gemeenlijk des Heeren Avondmaal, 1 Cor. 11 Als gij dan bijeen samen komt, dat is niet des Heeren Avondmaal eten. ;

:

:

Vraag. Antw.

Hoe zoo

?

Een Avondmaal, zoowel om aan te wijzen de voortreffelijkheid van dit maal, als den tijd, in weJKen hetzelve is ingesteld, namelijk den nacht, in welken Christus verraden werd, 1 Cor. 11 :23. 2. Des Heeren Avondmaal, a. omdat de Heere Jezus dit pand der liefde voor Zijn Kerk heeft 1.

ingesteld b.

omdat deze maaltijd geheel

tot Zijne

gedachtenis bestierd wordt;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's

Zions roem en sterkte - pagina 288

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's