Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 709
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
CONSOLIDEERING tot
ze in dit resultaat door onzen Stadhouder in 1689 geconsolideerd
De dusgenaamde
werd.
hoofdzaak,
beginsel
het
Hiervoor
waren.
de
van
Tolerantie
dat
Staat
Kerk
aan
de
volle
Dissenters
heersching
konden zonder
eenzijdigheid
maken, beginsel
der
Religie,
met
smolten,
name
gingen
thans
zoo
VIII
ingenomen,
toch
droeg
als
had
behaald.
volstrekte
hadden
Al
politieke
meer een
en
positie negatief, alle
po-
Overheid meesteresse van het geestelijk leven maakte,
de
en voerde
actie
Non-
de
toch
ver-
Independenten
Puriteinen,
politieke
en
Politiek
eenheid
Ze keerde zich van meetaf tegen
een positief karakter. die
hun
deze
een eind mocht
Non-Conformistische
het
tot
uiteen.
volstrekt
Presbyterianen
En
meer dan honderd-
als vredestichter
maar
Hendrik
over-
ontslagen van den eed, en
overwinning
de
door
groepen
geestelijke
alle
ook hunnerzijds aanvankelijk een eigen
Kwakers,
litiek,
III
Episcopaalsche,
Puriteinen
Conformisten,
en
dat in de
vastgesteld,
waaraan Willem
het
niet
die hier
gehoorzaamheid volstaan.
van
verklaring
mag
ieder
godsdienstige
als
toebedeelt
De Kwakers werden
uitsluit.
jarige worsteling,
dan
beweging
nu met een
een
en
ambt en vertegenwoordiging, maar toch
Non-Conformisten
of
van
vrijheid
was de
dit
van zaken, die wel
staat
Landskerk,
tot
ijkt
toe behoort, uitsluit van
en
gaf,
en Kerk onlosmakelijk één
komt nu een
plaats
in
Episcopaalsche
actie prijs,
niet
het
pleit
Doch
voor vrijheid.
toen dan ook eindelijk dit
gewonnen was, en door Willem van Oranje de godsdienstvrede
pleit
werd,
geconsolideerd politiek
alle
terug. uit
701
1689.
IN
De
trokken
en
politieke
politieke
maakten de Dissenters zich
hun
op
zich
kerkelijk of geestelijk terrein
de Tories
van
den
Dissenter-hoek
te staan,
alle revolutionaire
op.
zoo
Evenals
Baptisme
zich
zette
eeuw
lang
ander land,
ook
wel voort, maar
zonder politieke beteekenis. het
had
religieuze
bij
hen
De Whigs kwamen
af.
en zelfs een nog radicaler element, dat
bijbedoeling ten
was
De leven
in
vrij
onzent,
de Menonieten of Doopsgezinden een zwak naleefde,
maar
Christus' wil,
berekening, of althans uit politieke sympathieën
niet
tisten
om
elementen, die zich niet
gevoegd hadden, scheidden zich van hen tegenover
spoedig los van
al
pleiten,
in
overblijfsel
Engeland
niet anders
en
te
het
in
uit
Duitschland, in
van de Anabap-
Kwakerdom
in het
dan op kleine schaal, en
geestelijke stroom die
Engeland
doen opgolven, nam
dook
hoog,
meer dan een zooals in geen
gestadig in kracht
af,
en het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's