GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 433

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 433

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET WERELDRIJK.

BEIDERZIJDS SCHULD.

-

DE UNIVERSEELE KERK.

zooverre had de richting van het Natuurrecht aan de idee van het

in

nieuw leven

wereldrijk

een recht, dat

als

Oude

Kerk

en toch de een-

liet,

Gaat men nu op de

bracht.

geschiedenis

laatste tijden

van

dan gevoelt men, hoe destijds Staat en

terug,

een geheel ander kader dan thans voor ons, tegenover elkander

in

Op

stonden.

wereld

de

volkenrecht verstaan werd,,

de „Societas gentium" zou gelden, alzoo de Sou-

boezemende rechtbank de

als het

ons geslacht onder een wel zwakke, maar toch eerbied in-

van

heid

in

ingestort,

onderscheiden volken ongedeerd

der

vereiniteit

staatkundig terrein heerschte destijds de idee van een geheel

dus

en

geheel

ons menschelijk geslacht omvattend

nog met ongemeene

bewind,

Wel bevond

kracht.

zich

Romeinsche Rijk nog een zeer groot stuk wereld, zoov/el in

425

maar

Afrika,

stukken

ging

dit telde niet

geen

Van

mee.

overheerschende

die

invloed

rijks-

buiten het in Azië, als

nog onbedwongen broken

uit,

zelfs,

de

toen

Volksverhuizing geheele groepen van deze volken naar Europa opdrong,

voegden deze zich er

nog

niet aan,

van

beeld

het

zoo

toekomst,

dat

wereldrijk,

in,

en dachten

in te voeren.

Het

de H. Schrift, met het oog op de

in

op den voorgrond

telkens

tische vergezichten zelfs iets,

de bestaande eenheid

als vanzelf in

een „Sonderbündlerei" van Staten

treedt, en in

de apocalyp-

den toon aangeeft, doet thans veelszins aan,

als

dat alleen in de phantasie zich denken laat. Destijds daarentegen

was zulks de leidende gedachte, maar evenzoo

stelling,

van

idee

het

in

niet alleen in

de reëele politiek.

Wereldrijk

uit

men kon

en

de dichterlijke voor-

Steeds ging

men van de

zich de saambinding der

volken niet wel anders voorstellen.

§

5.

De

iiniverseele Kerk.

Zoo stond van

het

op Staatkundig gebied, en toen men voor de Kerk voorstelling van haar wezen

Christus een volstrekte universeele

de wereld widroeg, en op tusschen

alle

manier betuigde, dat

zelfs

de tegenstelling

Abrahamist en Paganist was weggevallen, zoodat er nu niet

meer Griek en Jood, Scyth en Barbaar zijn kon, maar 't alles in Christus één moest wezen en feitelijk geworden was, gevoelde zich de idee van het Wereldrijk zelfs

nog overtroefd.

dan ten minste nog zekere grenzen

in

De

universeele Rijksidee erkende

de Barbaren en vooral ten Oosten

in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 433

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's