Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 433
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
HET WERELDRIJK.
BEIDERZIJDS SCHULD.
-
DE UNIVERSEELE KERK.
zooverre had de richting van het Natuurrecht aan de idee van het
in
nieuw leven
wereldrijk
een recht, dat
als
Oude
Kerk
en toch de een-
liet,
Gaat men nu op de
bracht.
geschiedenis
laatste tijden
van
dan gevoelt men, hoe destijds Staat en
terug,
een geheel ander kader dan thans voor ons, tegenover elkander
in
Op
stonden.
wereld
de
volkenrecht verstaan werd,,
de „Societas gentium" zou gelden, alzoo de Sou-
boezemende rechtbank de
als het
ons geslacht onder een wel zwakke, maar toch eerbied in-
van
heid
in
ingestort,
onderscheiden volken ongedeerd
der
vereiniteit
staatkundig terrein heerschte destijds de idee van een geheel
dus
en
geheel
ons menschelijk geslacht omvattend
nog met ongemeene
bewind,
Wel bevond
kracht.
zich
Romeinsche Rijk nog een zeer groot stuk wereld, zoov/el in
425
maar
Afrika,
stukken
ging
dit telde niet
geen
Van
mee.
overheerschende
die
invloed
rijks-
buiten het in Azië, als
nog onbedwongen broken
uit,
zelfs,
de
toen
Volksverhuizing geheele groepen van deze volken naar Europa opdrong,
voegden deze zich er
nog
niet aan,
van
beeld
het
zoo
toekomst,
dat
wereldrijk,
in,
en dachten
in te voeren.
Het
de H. Schrift, met het oog op de
in
op den voorgrond
telkens
tische vergezichten zelfs iets,
de bestaande eenheid
als vanzelf in
een „Sonderbündlerei" van Staten
treedt, en in
de apocalyp-
den toon aangeeft, doet thans veelszins aan,
als
dat alleen in de phantasie zich denken laat. Destijds daarentegen
was zulks de leidende gedachte, maar evenzoo
stelling,
van
idee
het
in
niet alleen in
de reëele politiek.
Wereldrijk
uit
men kon
en
de dichterlijke voor-
Steeds ging
men van de
zich de saambinding der
volken niet wel anders voorstellen.
§
5.
De
iiniverseele Kerk.
Zoo stond van
het
op Staatkundig gebied, en toen men voor de Kerk voorstelling van haar wezen
Christus een volstrekte universeele
de wereld widroeg, en op tusschen
alle
manier betuigde, dat
zelfs
de tegenstelling
Abrahamist en Paganist was weggevallen, zoodat er nu niet
meer Griek en Jood, Scyth en Barbaar zijn kon, maar 't alles in Christus één moest wezen en feitelijk geworden was, gevoelde zich de idee van het Wereldrijk zelfs
nog overtroefd.
dan ten minste nog zekere grenzen
in
De
universeele Rijksidee erkende
de Barbaren en vooral ten Oosten
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's