Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 113
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
BLUNTSCHLI.
§
105
Bluntschli.
4.
Meer nog dan Rudolf
Gneist,
staatsrecht verloor, heeft Johannes
Zürich en
hoogleer
te
beelden
ingang
te
doen vinden, met name door
we
vooral nadruk op, dat ben.
dreef
Hij
in
zeer
dit
zeer in het Engelsche
te
München, op het vaste land
waarvan reeds de 6e
lehre,
zich
die
Caspar Bluntschli, achtereenvolgens
zijn
soortgelijke denk-
Allgemeine StaatsBluntschli legde er
editie het licht zag.
den Staat een rechtspersoon
te zien
heb-
droeg alwat aan den mensch als
en
ver,
persoon onderscheiden wordt, ook op den staat over.
Ook
de Staat „hat Seele und Leib"
deelen,
die ziel een geest. „In
in
und
Staatswille,
lichaam
(p. 19), in dit
dem
zijn
lichaams-
State sind der Staatsgeist, der
Staatsorgane", een voorstelling, die in de Inlei-
die
kwam
ding reeds ter sprake
en waarbij nog slechts herinnerd
dat
zij,
Bluntschli in den Staat de manlijke en in de Kerk de vrouwelijke per-
soon
zag.
Zijn
korte
definitie
van den Staat
is,
dat de Staat
„politisch organisierte Volksperson eines bestimmten
Van deze beeldsprakige overdrijving opvatting
denkbeeld,
het
afgezien, ligt toch
de Staat zich
dat
Landes"
uit
voleinding echter,
hierbij
verdient,
is,
van
zijn
grondgedachte
in
om
deze
tenslotte
zich zelf te vinden.
in
de
(p. 24).
zich zelf ontwikkelt,
opgroeit en allengs een steeds idealer standpunt bereikt,
de
ook
is,
Wat
voor zooveel Bluntschli aangaat, bijzondere opmerking
dat
den
hij
nadruk oplegt, dat het
Staat losmaakt van de nationale idee, en er
niet
een nationale
particulariteit,
maar de alge-
meen menschelijke natuur is, die van zelf uit de samenleving van menschen den Staat doet opkomen. Dit nu leidde hem er toe, om tusschen Staatsbegrip en Staatsidee te onderscheiden, en er alsnu op aan
te
dringen,
dat
we de
enge begrip van Nationalen het
wereldrijk.
klem heel in
uit:
Op
27
Staat,
zijn
de Schepping". tusschen het
maar
spreekt
„De enkele mensch
genomen, dat
scheid
blz.
nooit
Staatsidee
in
hij
't
als Individu
trap
in het
dan ook met bijzonderen en de menschheid als ge-
de oorspronkelijke en blijvende tegenstellingen
„Daarop," zoo vervolgt Privaatrecht
en
van ontwikkeling
staat.
Hij
hij,
„rust zelfs het onder-
En op deze mensch thans nog op zeer droomt meer dan hij wakker
het
verklaring volgt nu de voorstelling, dat de
lagen
zoeken moeten
de alomvattende idee van
Staatsrecht."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's