Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 705
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
MYSTIEK EN SPIRITUALISME. ZOO brak toch welhaast
zocht,
beiden
geheel
los
kwam
van
Kerk
de
Amerika het oogenblik aan, waarop
van elkander geraakten en de dubbele vrucht van
werd ingeoogst,
Calvinisme
het
in
697
w.
d.
dat er een Staatsinrichting
z.,
Gemeene
rustende in de
vrij,
Gratie, en dat in
dien vrijen Staat de alzijdig vrije ontwikkeling van een Kerkelijk leven, 't
welk elke
variatie toeliet, geheel zich zelf in stand hield en zich in
hoog en
de eerbiedige waardeering van
en officieele
laag, in private
kringen, verheugen mocht.
§
Mystiek en Spiritualisme.
53.
Hoe hoog de opgezet,
spreekt
zich
1609
zijn
in
of
:
„God
dood
in
Troonrede, waarmede Jacobus
de
macht om
scheppen en
te
Hem
macht nu bezitten de Koningen. zaken
uit
en
te
Ook
zij
Deze
zijn
zelfde
bewerken het optreden van beschikken
over
leven en
zelven aan niemand verantwoording
met pionnen op het schaakbord, en het volk of
vernietigen, over leven
Ze kunnen met hun onderdanen handelen
schuldig, dan aan God,
verhoogen
in
1865, blz. 86 v.v.,
hoort lichaam en ziel toe.
hun onderdanen, en kunnen ze dooden, alle
I
toch in die Troonrede deze hoog opgezette zinsnede
heeft
dood, wijzen
Naar Von Treitschke,
Leipzig
Aafsatze,
politische
beschikken.
te
dezen gelukkigen uitslag leidde, was
tot
klaarst
het Parlement aandiende.
and
kwam
mededeelt,
voor
het
bij
Historische
die
strijd,
verlagen."
Tegenover deze
als
een muntstuk
als
in prijs
paradox nu was reeds
in
1573 van Languet het vlak omgekeerde woord uitgegaan: „Dan alleen willen
ons door een Koning beheerschen
wij
laat
Hier toch
mengde
het
individualisme,
politieke
Doch
door de wet."
heerschen
vrijheid.
hierbij
laten,
zoo
bleef het in
hij
niet.
zich èn in het politieke èn in het Kerkelijk conflict
deels
Ook
met in
zijn
mystiek, deels met zijn dorst naar
Duitschland en
in
ons eigen land had de
mystieke factor zich, zelfs reeds eer de Reformatie uitbrak, zeer gematigden vorm, doen gelden, èn in de broederen des
levens
zich be-
Engeland
van Thomas a
Kempis, èn
in
de Anabaptisten
;
zij
't
al in
gemeenen
maar zoo
bij
onze buren werkte toch de factor van het individualisme
ons
als
bij
nog
niet
zoo sterk door.
In
Engeland daarentegen
kwam
reeds spoedig
een zoo sterk zich op het individu werpende geestesbeweging op, die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's