GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 611

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 611

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

CHRISTELIJK-HISTORISCH

moderne,

en

atheïstische

opkomen

later

stremming

van

ons saam

theosophische

Algemeen,

zoo

gevoelde

men,

Roomsch-Katholieken,

onder

als

het

geen

hierin

Calvinisten

onder

machtig „te wapen

één

dat

Ook

over.

bracht

richting

603

!"

één slagorde voor het behoud van het Christelijk element

in

moest doen optrekken. En zoo

is

het toen geschied, dat de uitdrukking

den term van Christelijk- Historisch

Christelijk in

§

strooming

materialistische

de

teweeg.

EERSTE GEBRUIK.

IN

in

beduidenis omging.

Christelijk- Historisch in eerste gebruik.

9.

Bevorderd werd

dit

en elders voorviel. en

levens-

niet geringe

in

Ook

daar toch

mate door hetgeen

was de

wereldbeschouwing door

al

Duitschland

in

moderne

anti-thése tegen de

wat den Christus beleed,

in

bond opgenomen. Zelfs gingen enkelen daarbij zoover, dat ze zooals Kleist Retzow en Gerlach liefst in éénzelfde staatkundige partij met de Roomsch-Katholieken waren saamgesmolten. Daar nu in het Buitendeze nieuw opgekomen beweging, onverschillig of ze van land Protestantsche, dan wel of ze van Roomsche zijde opkwam, bijna allerwegen met den algemeenen naam van Christelijk werd aangeduid, niet anders, of ook de lectuur van wat in het Buitenland op saamwerking aandrong, moest de algemeene opvatting van het woord Christelijk, als Protestanten en Roomsch-Katholieken beiden insluitend,

kon het

Reeds Groen van Prinsterer

de hand werken.

in

Christelijk-Historisch

het

hij

bijna

Christelijk

Program

steeds

dien

in

werd het

1878

van

Dissidenten van

de

later

standpunt

in

schieten,

laten

en

zich

algemeenen gelijken

1894 als eigen

onder hen het denkbeeld ingang, eeniglijk

om als

heeft,

aanprees,

partij

het

genomen

zin

geduid

zin

zoo dikwijls

hierbij

;

;

woord in

ons

en toen zich

formeerden, vond wel

den Antirevolutionairen naam

te

aan

te

Christelijk-Historischen

dienen, maar ook daarbij werd Christelijk niet in den anti-papistischen zin

van

het

genomen. vatting

maar

in

den meer algemeenen zin van na 1870

Thans kan dan ook gezegd,

de algemeen geldende

smaak van

het

terrein, geheel

Het

Reveil,

woord

is

dat de

geworden.

De

meer algemeene opanti-papistische bij-

„Christelijk" viel thans, voor

't

minst op politiek

weg.

gelijkluidende

in

de

beteekenis van den tweeërlei term Anti-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 611

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's