Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 443
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
MIDDENSTANDPUNT. over
soberder
ingewikkelde onderwerp uitgelaten, en
dit
20 § 9 zich bepaald
IV,
stitutio
de Overheid zich uitstrekt
Geboden.
we
Wisten
weest.
apprendre
rions
hij,
dan
het
des
tot
is
ook
Wet
de
niet uit
écrivains profanes, car
Dieu."
Zoo,
geeren
geoordeeld,
zegt
il
Schrift,
„nous
pour-
et
ordonner
réligion et par Ie service de
heidensche staatslieden en wijs-
alle
plaatsen,
te
met een beroep
drongen
la
Ie
n'y a nul d'entre eux,
en geheel op ditzelfde standpunt hebben ook wij
God
die Theocratie door
§
onder
is
hij,
ons
Christenen
als
commencé que par
qui n'est
der Tien
steeds onder alle volken zoo ge-
ayant a traiter de l'office des Magistrats, de faire des lois la police,
zijn In-
in
de verklaring, dat de dienst van
de beide Tafelen van de
tot
beweert
zoo
Dit,
435
iets,
wat dan vooral wordt aange-
op de Theocratie
in Israël,
en op de voor
gegeven verordeningen.
zelf
Middenstandpunt.
10.
Hiermede wordt alzoo een middenstandpunt ingenomen tusschen de
Roomsche
stelling, dat
de Kerk boven de Overheid staat en de Luthersche
opvatting, die den Staat in de
wordt toegegeven, ten is,
op
die
Kerk
eerste, dat
tot
meester maakt. Slechts tweeërlei
de handhaving van Gods eere een plicht
Magistraat ook in het burgerlijk bewind rust en ten
den
andere, dat de Magistraat tot roeping heeft, de Kerk te steunen en
beschermen. Al
onze
Belijdenis
ging
feitelijk veel
te
verder.
toch de uitdrukking, dat de Overheid „aan den heiligen Kerke-
is
de hand heeft
dienst
van
alleen
niet
36 van
Art.
alle
te
houden" zeer rekbaar, het weren en uitroeien
afgoderij,
maar ook van
alle
valsche godsdienst
en het doen prediken van, en zulks wel overal, van het koninkrijk van Jezus, duidt stelt,
op veel sterker inmenging van den Magistraat, en onder-
de Overheid zich
dat
geve
van wat
Kerk
als handhaafster
Hiertoe
in
die
dagen,
in
de kleinste détails duidelijk reken-
op grond van Gods Woord
schap
welke
te steunen.
tot in
kwam men steeds
te
belijden
is,
van deze belijdenis door de Overheid van
zelf,
en is
doordien het Kerkelijk vraagstuk
toenemende mate
zelfs,
het groote politieke
Toen vervolging om des geloofs wille intrad, toen de Staatshoofden op godsdienstig terrein gewapend tegenover elkander vraagstuk
kwamen
werd.
te
staan,
en
de geloovigen geen zelfstandig kerkelijk leven
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's