GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 329

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 329

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

AP VALVAS 22 FEBRUARI 2007

w^fTm^^-

tief zijn, want sommige lokale zaken kunnen we gewoon nog steeds het VROM best met het Nederlands (straf)recht blijven benaderen (zoals euthanasie PIER VELLINGA of abortus); daar hebben we andere directeur Klimaatcentrum VU landen niet direct voor nodig! "De vraag welke strafmaatregelen het best werken voor welke mensen, moet vaker beantwoord worden op basis van solide bewijsmateriaal: evidence-based. Te vaak worden nog straffen uitgedeeld en strafmaatregelen genomen, waarvan we niet zeker zijn of ze voor specifieke groepen criminelen wel het meest geschikt zijn - bijvoorbeeld om herhaling van het ongewenste gedrag te voorkomen. Evidence-based werken leidt niet alleen tot effectievere criminaliteitsbestrijding maar bespaart de overheid ook geld, omdat meteen de meest adequate strafmaatregelen worden genomen. Waarmee het mes dus aan twee kanten snijdt."

PAGINA 3

en: de milieuheffingen op tickets zijn een goede zaak en het is prima dat Nederland ermee vooroploopt."

VEILIGHEID RESPECT

'Leiijlie bedrijvenpariien af breiten'

WELZIJN ROSE-MARIE DROES universitair hoofddocent Zorg en Ondersteuning bij dementie, bij de afdeling Psychiatrie en het Alzheimercentrum (VUmc)

'Demente patiënten serieus nemen'

"Door de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vmdt er langzaamaan een verschuiving van de gespecialiseerde AWBZzorg naar welzijn plaats. Kwetsbare groepen - zoals mensen met dementie - dreigen daardoor tussen de wal en het schip te raken. Met deze verschuiving bestaat namelijk het gevaar dat de gespecialiseerde zorg die zij ontvingen deels verdwijnt. De laatste jaren is er veel aandacht voor vraagsturing in de zorg. De klant is koning. Maar de ervaring leert dat bij dit soort kwetsbare groepen veel meer actie ondernomen moet worden om er achter te komen wat hun wensen en behoeften zijn. "Uit onderzoek weten we dat dat niet alleen maar basiszorg is, zoals hulp bij wassen, aankleden en voeding. Als je mensen met dementie vraagt wat zij belangrijk vinden voor hun kwaliteit van leven, zijn ze heel wat genuanceerder: geaccepteerd worden zoals ze zijn en in contact met anderen op een volwaardige manier benaderd worden. Veiligheid en privacy, zelfbepaling en vrijheid, gezelschap, maar ook nuttig kunnen zijn, dät willen ze graag. Daar zullen we ons vanuit welzijn dus naar moeten nchten. Dat zal niet vanzelf gaan, dat vereist een bepaalde attitude en scholing van zorgverleners en begeleiders. Zij moeten leren aandacht te schenken aan de wensen en behoeften van hulpvragers zelf en aan hun belevingswereld."

"Als minister van VROM zou ik zwaar inzetten op beperking van klimaatverandering en verbetering van natuur en landschap. "Het hele innovatie- en onderzoekbeleid zou ik versterken en volledig richten op duurzame ontwikkeling. Ik zou hernieuwbare brandstoffen bevorderen zoals zon, wind en biomassa. Daarnaast moeten we ons land beter beschermen tegen wateroverlast en de stijging van de zeespiegel, te beginnen met de instelling van een nieuwe Deltacommissie. "Ik zou ons natuur- en cultuurlandschap beter beschermen dan mijn voorgangers, die een wildgroei aan bedrijvenparken hebben toegelaten. Lelijke en inefficiënt ingerichte gebieden zou ik zelfs laten afbreken. Om landschap en natuur te beschermen zou ik het ruimtelijke ordeningbeleid weer naar me toe halen. Nu beconcurreren gemeenten en provincies elkaar in het aanbieden van veel te goedkope grond voor nieuwe bedrijven. "Nederland moet gezonder en aantrekkelijker worden. Met een levensstijl die daar op aansluit: meer op de fiets en snel een kilometerheffing. Lekker eten, maar met oog voor de biodiversiteit. En er is een nieuw Europees Verdrag nodig. Alleen met Europa kunnen wij het klimaat beschermen en voorkomen dat de zeeën worden leeggevist en de regenwouden worden vernietigd."

JEUGDZAKEN FRANCIEN LAMERSWINKELMAN bijzonder hoogleraar Preventie en hulpverlening inzake kindermishandeling

'Alieriei rottige reclame en ruwe films verbieden' "Bovenaan de agenda zou staan dat consultatiebureaus veranderen naar de oude stijl, met meer dan tien minuten aandacht per kind. Problemen worden dan in een vroeg stadium herkend, om tijdig hulp te bieden. Het gaat bijvoorbeeld om gevallen waarbij kinderen de ouders tot wanhoop drijven. Sommige ouders zitten met de handen in het haar omdat alles nieuw en vreemd is. Je moet wel leren koken om een lekkere maaltijd op tafel te kunnen zetten. Zo is het met opvoeden ook. Ik zou de invoering van een ouderschapscursus ern-

HANS BOUTELUER hoogleraar Veiligheid en Burgerschap

'Terreurwetgeving aan termijn binden'

stig overwegen. "Ook wil ik proberen een attitudeverandering tot stand te brengen met belrekking tot kindermishandeling. Er moet veel geld heen, zowel voor onderzoek als preventie. Aan de VU hebben we in dit kader net het 'landelijk onderzoek vóórkomen kindermishandeling' afgerond, in opdracht van het ministerie van VWS en Justitie. Ik mag er verder nog niets over zeggen. "Als ik echt ver zou gaan, dan zou ik zorgen dat allerlei rottige reclame en ruwe films niet mogen. Bijvoorbeeld videoclips waar jonge meiden half bloot ronddansen. Jonge kinderen gaan denken dat dit normaal is..."

VERKEER ERIK VERHOEF hoogleraar Ruimtelijke economie

'Auto-van-de-zaali stevig aanpal<lien'

"Ik ben blij dat in het nieuwe regeerakkoord staat dat er haast wordt gemaakt met de gedifferentieerde kilometerheffing. Maar ik zou de opbrengst ervan niet in een infrastructuurfonds stoppen. Als het goed is zorgt de kilometerheffing dat er weinig behoefte is aan meer infrastructuur. Je kunt dus veel mooiere dingen doen met dat geld! "Ik zou het dossier 'auto van de zaak' stevig aanpakken. Extra kilometers kosten de werknemer nu vaak bijna niets. Ik zou werkgevers willen dwingen werknemers de keuze te bieden dat zij geld krijgen voor niet gereden kilometers. Dan leg je de financiële prikkel weer bij degene die de keuze maakt, dat is de sleutel tot een werkend systeem. "In het openbaar vervoer zou ik aanbestedingen beter aanpakken. OVbedrijven krijgen nu als het ware een dienstregeling gepresenteerd en concurreren alleen op kosten. Als je het openlaat, komen bedrijven met veel creatievere oplossingen. "Verder mogen taxi's van mij nog maar vier tarieven hanteren en die moeten groot op de deur staan, zodat de markt transparant wordt. Schiphol mag niet onbeperkt groei-

"Maatschappelijke organisaties - zoals welzijnswerk, onderwijs, rechtspraak en jeugdzorg - zijn de afgelopen jaren rationeler geworden: zakelijker, planmatiger en gecontroleerder. Dat is op zich een goede ontwikkeling, maar de professionaliteit is versmald, ten koste van de inhoud. De inhoud, ook wel de normatieve functie van de instituties, moet een impuls krijgen. De instituties moeten dus versterkt worden en daar mag ook best wat geld voor worden opzijgelegd. "Het integratiedebat is te onspecifiek - ik pleit voor meer rationaliteit in de integratiediscussie. Daarvoor zou je integratie kurmen opsplitsen in drie burgerschapsniveaus: rechtsstatelijk en sociaal-economisch moet je harde eisen stellen, maar de identiteit moet vrij blijven. Deze helderheid leidt uiteindelijk tot grotere tolerantie onder de burgerbevolking. "Op het gebied van terreurbestrijding is de wetgeving vrij stringent. Daar ben ik op zichzelf niet tegen, maar die wetgeving dient aan een termijn te zijn gebonden. Bij vermoeden van terreurdaden is het gerechtvaardigd om vroegtijdig in te grijpen. De wetgever heeft echter geen carte blanche: na een bepaalde termijn moet zij beargumenteren of verlenging van de wetgeving noodzakelijk is."

daarmee tekort. Er moet meer aandacht komen voor de strategieën die migranten zelf hanteren om te emanciperen. "Migranten zouden als transnationale burgers een brugfunctie kunnen vervullen tussen culturen, landen en religies. Maar daarvoor moeten ze de ruimte krijgen om hun potentiële krachten te ontwikkelen. Hiervoor is maatschappelijke erkenning essentieel. Dit betekent dat we veel meer vanuit gemeenschappelijke gronden moeten beginnen om de verbindingen te maken dan vanuit het verschil. Ik wil onze harde, behoudzuchtige mentaliteit van verkramping en uitsluiting doorbreken. De Nederlandse identiteit is te gesloten en laat geen ruimte voor mensen met diverse culturele achtergronden. De recente discussie over dubbele nationaliteiten vind ik daar een tragisch voorbeeld van. Waarom moet je het ene opgeven om het andere te worden?"

ECONOMISCHE ZAKEN LORIKE HAGDORN bijzonder hoogleraar Transport, distributie en logistiek

'Kennis naar de marlit brengen'

INTEGRATIE HALLEH GHORASHI bijzonder hoogleraar Management van diversiteit en integratie

'Mijn post omdopen tot minister van Participatie' "Mijn post omdopen tot minister van Participatie en verbinding, dat zou mijn eerste actie als minister zijn. Het bevorderen van participatie en werken aan het creëren van voorwaarden voor maatschappelijke verbinding, is veel vruchtbaarder dan een eenzijdige nadruk op integratie. Migranten wijken af van de norm, is de heersende gedachte, en daardoor neemt het wij/zij denken alleen maar toe. En dat werkt radicalisering in de hand. Nederland herkent, erkent en waardeert de competenties van migranten te weinig en doet zichzelf

"Als minister van Economische Zaken zou ik van twee onderwerpen zeker werk willen maken: innovatie en marktwerking. Om met dat laatste te beginnen: er is vooral rond zorg en energie een vreemde situatie aan het ontstaan. De energie- en de zorgmarkt zijn vrij, terwijl de burger geen echt vrije keuze heeft: je kunt niet kiezen om geen gas en licht of zorgverzekering te nemen. Als we niet oppassen heeft de burger er straks een dagtaak aan om een passend pakket te kiezen. En dat terwijl we juist ons best doen om de administratieve lasten zoveel mogelijk te verlagen! Er is teveel keuze. Er wordt nu gedaan of zorg en energie een spijkerbroek zijn, terwijl je die markten echt anders zou moeten benaderen. "Als tweede onderwerp zou ik innovatie aanpakken. Het afgelopen kabinet heeft een grote impuls aan

-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 329

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's