GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 220

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 220

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

A D VALVAS 1 4 DECEMBER 2 0 0 6

PAGINA 1 0

nent gestationeerd in Ethiopië, heeft het land voorlopig zijn handen vol aan de zeven nieuwe universiteiten. "Ze zouden zich nu moeten concentreren op de opbouw." Cantrell heeft jarenlange ervaring met hoger onderwijs in verschillende Afrikaanse landen. De plannen van de Ethiopische overheid op het gebied van hoger onderwijs vindt hij 'veel te ambitieus'.

>Kruisjes op de kaart Naast de zeven relatief nieuwe universiteiten, wil de regering namelijk op korte termijn nog eens elf nieuwe universiteiten beginnen. De overheid heeft locaties aangewezen waar deze instituten moeten komen, in sommige gevallen, zoals in Adama, wordt een bestaand college opgewaardeerd tot universiteit, in andere gevallen wordt een heel nieuwe universiteit gebouwd. Cantrell: "Een aantal plekken is niet meer dan kruisjes op de kaart. Er is letterlijk nog niets, geen dorp, geen infrastructuur, ik heb geen idee hoe ze die plannen voor eikaar willen krijgen." De VU werkt met slechts een van de unhrersiteiten uit de nieuwste generatie samen: de universiteit van Adama. De andere acht universiteiten waarmee de VU samenwerkt, bestaan al een aantal jaren, maar ook hier brengt de VU vooral haar expertise in bij het goed laten draaien van een unwersiteit.

IS gegroepeerd om een binnenplaats, waar het vol hangt met was. De kamers zijn met groter dan een gemiddelde studentenkamer in Nederland Er staan vier stapelbedden, waar je bijna met tussendoor komt, vanwege de tassen, kleding en boeken. Een meisje zit op de rand van haar bed een maaltijd te eten Iemand anders heeft haar pyjama nog aan en staat haar haren te borstelen. Hun bed is de enige privé ruimte Op de terugweg komen we langs de 'cafetaria' zoals Tsegaye het

Veel boeken staan er niet. Per vakgebied één kast, of zelfs nnincler noemt, de kantine, waar honderden studenten tegelijk injera eten, de Ethiopische zure pannenkoek, waar ondefinieerbare prutjes van groenten en vlees op gaan De hoofdbibliotheek zit er vlakbij. Veel boeken staan er met Per vakgebied één kast of zelfs minder: The History of the US-Navy sXaat in dezelfde kast als The Human Side of Diabetes. Er zijn een stuk of vijf computers waarmee docenten het internet op kunnen. Ze Zijn drukbezet. "Een van de volgende stappen is een goed telefoonnet, waardoor er overal op de campus telefoon en internet komen", vertelt Tsegaye, "maar dat is duur."

Helemaal onrustig Toch ligt het moeilijkste deel van de schaalvergroting volgens Badasso met aan de hardware-kant van de universiteit - de bouw van kantines, lokalen en woningen - maar in het vinden van voldoende goede docenten en wetenschappers. Adama University had vongjaar 233 docenten in dienst. "Daar zijn het afgelopen jaar 190 nieuwe mensen bijgekomen", vertelt Badasso. Bijna een verdubbeling dus. Ethiopië heeft met het lage aantal hoogopgeleiden en het grote aantal nieuwe universiteiten een enorm tekort aan gekwalificeerde docenten Daarom worden pas afgestudeerden voor de klas gezet en komen andere docenten uit India, Cuba en Nigeria. Tsegaye groet twee Indiase vrouwen in sari's. "Die zijn hier informaticaprofessor" Het IS het allerbelangrijkst dat we zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert, vindt Badasso "We moeten in de toekomst mee kunnen doen met andere landen." HIJ IS erg te spreken over de bijdrage die de VU levert aan de jonge Ethi opische universiteiten. "De workshops met onderwijsdeskundigen zijn van groot belang", vindt hij. "Nu we zo snel uitbreiden, moeten we heel scherp in de gaten houden dat we wel de juiste dingen in onze curncula stoppen Deze cursussen helpen ons om daarover na te denken en dat goed te kunnen meten." Manager van een bouwbedrijf is met Badasso's droombaan Hij hoopt dat hij de universiteit over anderhalfjaar zo ver op de rails heeft dat hij zelf ook weer tijd heeft om college te geven en misschien zelfs om onderzoek te doen "Er ligt m mijn vakgebied zoveel interessant onderzoek te wachten Soms kan ik daar helemaal onrustig van worden, maar ik weet waarvoor ik het doe."

>'Goodmorning class', 'Goodmorning teacher' De proefles van derdejaars autotechniek Matiri begint traditioneel Afrikaans. Na de begroeting blijft Matiri lang stil. Ze heeft zich omgedraaid en schrijft in kleine lettertjes op het bord. "At the end of this lesson students should be able to explain the carburettor system." Wat ze erbij vertelt is moeilijk te verstaan. Ze spreekt zacht en naar het bord gericht. De open ramen maken het er niet beter op. Het geklets van langslopende studenten overstemt de les af en toe volledig. "Deze studenten moeten vanaf volgend jaar les geven aan automonteurs", vertelt Biadgelign Ademe, docent didactische vaardigheden bij de studie autotechniek, "maar ze moeten nog veel leren." Adama Unreersity leidt tot nu toe alleen maar docenten op. De studenten moeten als ze klaar zijn les kunnen geven op technische beroepsopleidingen. Veel aandacht voor didactische vaardigheden is er echter niet. De laatstejaars hebben duidelijk geen idee hoe je een begrijpelijke en interessante presentatie opzet. "Dat is geen wonder", vertelt Dereje Tsegaye, zelf chemiedocent en coördinator van het onderwijskwaliteitscentrum van de universiteit van Adama. "De meeste studenten hebben zelf hun leven lang les gehad van docenten die alleen maar van hen vroegen dat ze luisterden. Dat zit onze cultuur. In Ethiopië leer je om veel respect te hebben voor mensen die boven je staan, zoals leraren. Het is voor studenten en leraren daarom moeilijk om met elkaar in discussie te gaan." Tsegaye volgde vorig jaar een master aan de universiteit Twente en probeert nu op Adama in de praktijk te brengen wat hij in Nederiand heeft geleerd. Zijn labjas ai maanden ongebruikt aan een haalge in zijn werkkamer, omdat hij het veel te druk heeft met het opzetten van een didactisch centrum. Didactisch nog zwalt De ruimte is nog leeg, maar de computers zijn besteld. "Hier komen internetaansluitingen voor docenten en een kleine bibliotheek met boeken over onderwijs", wijst hij. Tsegaye wil ook een uitleencentrum maken waar docenten bijvoorbeeld projectoren kunnen lenen voor hun colleges. "In Nederiand doet iedereen zijn mond open tijdens de les", gaat hij verder. "Daar moest ik in het begin heel erg aan wennen. Het vergt een heel andere studiehouding." Tsegaye probeert docenten op de unnersiteit van Adama aan het denken te krijgen over hun manier van lesgeven. Hij ontwikkelde een cursus didactische vaardigheden. De belangstelling bleek groot. "De meeste docenten vinden het erg leuk om les te krijgen in lesgeven, want dat hebben ze nooit gehad", vertelt Tsegaye, die zelf tien jaar geleden voor het eerst voor de klas stond. "Ik weet nog goed hoe slecht ik mij op mijn gemak voelde in het eerste jaar." De huidige generatie studenten krijgt op Adama wat dat betreft al veel meer begeleiding dan de meeste docenten ooit hebben gehad. Zij oefenen in elk geval met proeflessen, al geven de meesten van hen er blijk van dat ze van les geven nog weinig kaas hebben gegeten. Na hun proefles krijgen de studenten een beoordeling van de docent. "Wie zijn feedback nog niet heeft gehad, moet in de loop van de middag bij mij langskomen", zegt Ademe streng. Groepsgewijs nabespreken is blijkbaar nog een brug te ver in Ethiopië.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 220

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's