GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Maranatha is Ds. Notten uit Rotterdam over de hereeniging van alle Gereformeerden aan het woord.

Gelijk bekend is, behoorde Ds. Notten onder de leeraars, die van meetaf zeer sterk op hereeniging aandrongen, en die, meer nog-dan anderen, gloed voor deze schoone zaak in zijn hart voelde branden.

Daarom hebbe ook zijn woord hier een plaats.

Zooals bekend is, werd een concept-acte van ineensraelting ontworpen, en hielden de Synoden te Utrecht en te Kampen zich dezer dagen bezig met de vraag, of zij al dan niet met advies tot aanneming naar de kerkeraden gezonden kon worden.

De acte zelf nemen wij niet op, wijl zij in zooveel bladen plaats vond en derhalve reeds onder de oogen onzer lezers kwam.

De Utrechtsche Synode nam haar na korte, warme discussie met eenparige stemmen onveranderd aan.

Te Kampen ging dit zoo voorspoedig niet. Wèl was de geest er uitstekend, gelijk al aanstonds uit het uitnemend openingswoord en het hartelijk gebed van van den Voorzitter mocht worden vermoed ; wèl wer den er heerlijke toespraken gehouden, die ondubbelzinnig blijk gaven van de innige begeerte, om saam te brengen wat bij elkander behoort; wèl was de fractie, die niet bewees de vereeniging te begeeren, uiterst klein; maar toch, wat velen met ons verwacht hadden dat de concept acte, en zooals zij daar lag, met enthusiasme zou zijn aangenomen, gebeurde niet.

We! werden de consideranten en voorts 11 van de 14 punten van regeling aangenomen; maar bij meerderheid van stemmen werd uitgemaakt, dat na de ver eeniging in plaatsen, waar reeds een Chr. Geref. of Doieerende kerk bestond, het opkomen van een andere kerkformatie moest worden tegengegaan, en dat in beginsel de kerk zelve geheel voor de opleiding van haar leeraren zorgen moet Tot eer van de Utrechtsche Synode moet gezegd, dat zij, wat het eerste betreft, zooveel mogelijk tege moet kwam. Zij deed meer. Zij zond zelfs een Deputatie naar de Synode te Kampen, ten einde te trachten haar met deze tegemoetkoming te bevredigen en tot terugneming van het tweede bezwaar te bewegen.

Het was echter vruchteloos.

Is nu de hoop op vereeniging afgesneden ?

Er werden 5 broeders benoemd om de zaak hangende te houden en in correspondentie te blijven met de Utrechtsche D, eputaten. Inmiddels zal de acte met memorie van toelichtin, ; aan de kerkeraden worden gezonden.

De gemeenten zenden dan haar gevoelen op aan de classes, en deze aan de Provinciën. Als twee Provinciën om de zaak der vereeniging een vervroegde Synode willen, zal Friesland die samenroepen. Ook de Commissie zelve kan hierover alle provinciën aanschrijven, indien zij resultaten heeft.

Ook tie Utrechtsche Synode heeft Deputaten benoemd. Over en weer hebben de Synoden in recht broederlijk schrijven het eind-resultaat der overwegingen ^ meegedeeld. Uit deze brieven blijkt, hoe er aan beide zijden smartgevoel was, vanwege het zelfs nog niet aanvankelijk tot stand komen eener hereeniging, die toch komen moet, zal de zaak des Heeren in deze landen niet onberekenbare schade lijden.

Wij durven niet vooruitloopen. Toen eenmaal de consideranten van de acte werden aangeaomen, hadden wij niet vermoed, dat de zaak op genoemde punten van behandeling zou hebben kunnen afstuiten.

Het eerste bezwaar der Synode van Kampen, hoeveel er ook voor te zeggen valt, zal slechts het blijven onder de organisatie van 1816 bevorderen, of het sektewezen ten goede komen; en de vraag betreffende de opleiding van Evangeliedienaren had o. i. geheel onbeantwoord kunnen blijven, om eerst op de eerste Synode der vereenigde kerken, dus in gemeenschappelijk overleg, te worden beslist.

En dan volgt er eene opmerking, die toont, hoe ook reeds vroeger, geheel buiten deze quaestie om, niimer en milder inzichten door» drongen.

Op vroegere Synoden der Chr. Geref. kerk was ernstig sprake om de Theol. School te verplaatsen.

Elke poging om het wetenschappelijk gehalte der opleiding iran Evangeliedienaren te verbeteren en hunne »bildung'' te bevorderen, raoec toegejuicht. Een Theologische School moge goed, en de Theol School te Kampen moge uitnemend zijn, een Universiteit is te verkiezen; en de verbintenis van de Theol, School als Seminarie aan de Vrije Universiteit, mits deze wat haar Theol-Faculteit betreft zich stelde onder toezicht der kerken, kan o. i. niet anders dan voordeelig zijn.

Intusschen, de Heere regeert. Hij zij ons arm volk genadig. Wij hebben den zegen der vereeniging der geieformeerden in deze landen op veeh'oudige wijze verbeurd. Verdiend, om door allerlei bijkomstige vragen gescheurd en gedeeld en zoo in onze kracht gebroken te worden, 'o. Hij were naar zijne barmhartigheid dit oordeel af! Hij slechte vleeschelijke hoogten in de harten zijner kinderen en d> je allerwegen wegvallen alle afgoderij met eigen meeningen, en brenge als leerlingen van Christus aan diens voeten.

Toch geeft ook Ds. Notten de zaak niet op.

Zelfs slaat hij een twistgesprek voor.

Zoo wij nog een raad mochten geven, het zou deze zijn: Laat de Chr. Gereformeerden tot het standpunt der Doleantie overgaan; of, laat de Doleerenden dat der Chr Gereformeerden innemen. Om dit te kunnen, dient er verandering van inzicht te üomen. Welnu, er . worde een openbare' gedachtenwisseling gehouden.

De Chr. Gereformeerden kiezen een paar hunner bekwaamste en meest geavanceerde mannen, om met de door de Doleerenden aangewezen broeders ten aanhoore van wie wil te disputeeren. Zulk een mondgesprek worde door een dag van bidden en vasten voorafgegaan, en de uitslag zij beslissend voor allen, die van de doorwerking der Gereformeerde beginselen heil verwachten voor Vaderland en Kerk.

Dit kan: want, er is verschil tusschen de beide methoden van Kerkformatie, maar dit verschil is geen klove, In het van weerszijden aannemen der concept acte wat de hoofdzaak betreft, is het gebleken, hee weinig principieel het verschil is. Wel kan hartstocht opzweepen; maar de kerken staan niet principieel tegenover elkander. Zij bedoelen hetzelfde, de heerschappij van Koning Jezus in zijne Kerk. Denk aan twee treinen, die op nevens elkander gelegde rails naar hetzelfde station stoomen. Of wil men. Separatie en Doleantie zijn keerzijden van dezelfde munt. Door Doleantie komt men tot Separatie, en zich separeeren doet men doleerend. Komt, zooals onlangs door br. WieJenga is opgemerkt, in de Scheiding de heiligheid der Kerk meer tot haar recht, en blinkt in de Doleantie daarentegen meer hare katholiciteit uit, welnu, naarmate de heiligheid het sieraad der Kerk is, voelt en toont zij zich katholiek, en naarmate zij waarlijk het beginsel der katholiciteit hoog houdt, zal heiligheid haar sie raad zijn.

In de Chr. Geref. Kerk zijn broeders, die sinds jaar en dag de kerkelijke beschouwingen der Doleerenden deelen, en onder de Doleerenden zijn er. wier opvatting met die der Chr. Gereformeerden samenvalt.

Waarom zouden dan Doleerenden en Chr.^Gerefoj^ meerden gescheiden blijven?

Een samenwonen van hen die meer op Separatie nadruk leggen met hen, die meer tot Doleerea zich aangetrokken gevoelen is juist gewenscht, wijl de eersi en de Kerk voor verwereldlijking bewaren, en de laatsten tegen sectarische enghartigheid waken.

Nu, of zulk een twistgesprek nog van onzen tijd zou zijn, betwijfelen we. Geleidelijke ontwikkeling der denkbeelden zal o. i verder brengen, en zoo men zich beiderzijds maar wat meer in het betrekkelijk recht van alle drie methoden van reformatie verdiept, komt men wel verder.

Veel meer heil verwachten we, i**. van het staken van alle vijandelijke twist in de pers; 2". van het elkaar ontmoeten en spreken; en 3". van het aanhoudende gebed der gemeente.

Intusschen blijkt ons uit bovenstaand getuigenis weer, wat kos telijk orgaan we in Maranatha bezitten.

Een erfenisse van een vroeger geslacht, waarin nog het liefelijke en naïeve van den Reveil naklinkt, maar dat, dank zij Ds. Nottens energie, al meer aantrekkelijks krijgt voor Gereformeerden, die Gereformeerd ook in de broederliefde willen zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 februari 1889

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 februari 1889

De Heraut | 4 Pagina's