Helpende handen - pagina 142
Vu-plan 1937 en Vrouwen Vu-Hulp in de jaren 1932-1997
P L A T F O R M V R O U W E N V U - H U L P . DE J A R E N
140
I99O-I999
sters overbleven steeg de gemiddelde bijdrage per persoon van bijna zeven gulden in 1 9 9 0 tot ruim dertien gulden in 1993. Daarmee was de opbrengst in 1993 vergeleken met 1 9 9 0 redelijk op peil gebleven, zo bleek uit een evaluerend verslag dat J. Slothouber als hoofd van het Verenigings-bureau in maart 1993 uitbracht. Bovendienwas het nieuwe inningssysteem efficiënter en goedkoper dan het oude systeem, waardoor de verhouding tussen kosten en baten de komende jaren naar verwachting gunstiger zou uitvallen. Slothouber toonde zich op financiële gronden dan ook voorzichtig optimistisch over de toekomst van Vrouwen vu-Hulp. Op grond van het 'geefgedrag' van de overgebleven, gemotiveerde spaarsters mocht in elk geval verwacht worden 'dat de VVH zeker nog een aantal jaren op de bijdrage van deze groep [mocht] rekenen'. Wel was het de vraag of de organisatie met haar verouderde ledenbestand het ook op de lange termijn zou 'houden': 'Het WH marketing-concept is immers meer dan zestig jaar oud. De opgave voor de komende jaren moet dan ook zijn te proberen dit concept te moderniseren.' Nog geen half jaar later, in een notitie van 14 september 1993, moest Slothouber zijn conclusies echter bij stellen, toen een 'member get member' -aktie om nieuwe leden te winnen, waartoe het Platform in maart op basis van zijn verslag besloten had, slechts zes nieuwe spaarsters bleek te hebben opgeleverd. Weliswaar was er aan de aktie geen 'knallende publiciteit' gegeven, maar dit resultaat was zo ontnuchterend dat de toekomst van de organisatie in een ander perspektief kwam te staan: 'Dit resultaat zegt wel iets over de dynamiek, c.q. de potentie tot verjonging die elke organisatie toch wel in zich heeft. Ik denk dat het resultaat niets af doet aan de gemotiveerdheid van de huidige spaarsters. Dat blijkt ook wel uit het goede resultaat van de eerste hchting 1993. Maar de zin en de energie om VVH nog eens te vernieuwen is weg. Het resultaat toont m.i. aan-wat ook bij de G I T P discussie wel gevoeld en gezegd is - dat VVH over haar levenscyclus heen is.' Gezien deze stand van zaken moest de conclusie nu dan ook anders luiden dan een half jaar tevoren, toen nog was aanbevolen het 'VVH marketing-concept'te moderniseren. Haastberustendklonkhet nu: 'Wat dan? Pragmatisme en realiteitszin. Geen getob. Geen pogingen WH om te vormen. Ook geen pogingen, althans niet binnen vijf jaar, de spaarsters te bewegen donateur van de Vereniging te worden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999
Historische Reeks | 164 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999
Historische Reeks | 164 Pagina's