Helpende handen - pagina 61
Vu-plan 1937 en Vrouwen Vu-Hulp in de jaren 1932-1997
V U - P L A N 1 9 3 7 ALS V O R M V A N V R O U W E N - E M A N C I PATE
gezegd. In werkelijkheid lag de zaak gecompliceerder, want de rol van 'hulpe' stelde hen tegelijk in staat buiten het domein van het eigen huis te treden. Met een beroep op het bijbels gefundeerde hulp-motief konden zij, zo schrijft Van de Streek, toegang krijgen tot het aan mannen toebehorende publieke domein. H et hulp-motief had daarbij een tweeledige funktie. Het werkte legitimerend ten opzichte van mannen die dat monopolie liever gehandhaafd zagen, terwijl het een aktiverende en mobiliserende uitwerking had op vrouwen die een nieuw terrein van aktie ontsloten zagen. De vaak belemmerde dadendrang van de gereformeerde vrouwen kon hier een uitweg vinden. Dit verklaart voor een belangrijk deel het enthousiasme waarmee de aktie van vu-plan 1937 werd gevoerd. Het succes van de aktie bewees bovendien dat ook vrouwen hun mannetje konden staan, dat zij in staat waren een organisatie op te bouwen die zich in enkele jaren onmisbaar wist te maken voor de vu. In die zin was er inderdaad sprake van 'sluimerende krachten' die mede door de vrouwenaktie tot leven waren gewekt. Aan het succes van de aktie zal verder hebben bijgedragen, dat bij het mobiliseren van de vrouwen voor de vu nadrukkelijk werd geappelleerd aan hun rol als moeder en echtgenote, aan hun taak als hoedster van het huiselijk leven. Dat was hun domein en daaraan vooral ontleenden zij het motief om zich voor de vu in te zetten. In de propaganda van vu-plan 1937 werd dan ook steeds gewezen op de taak van de universiteit bij de bescherming van het huwelijks- en gezinsleven, dat bedreigd werd door de gevaren van ongeloof, neomalthusianisme, vrije liefde en gezagsondermijning. Vandaar ook de voorkeur voor de medische faculteit, die als opleidingsinstituut van christelijke artsen van rechtstreekse betekenis was voor het christelijke gezin. Zo was vu-plan 1937 een typisch voorbeeld van emancipatie naar gereformeerd beginsel: van vernieuwing die de maatschappelijke betrokkenheid van vrouwen vergrootte, maar tevens gevoed werd door en recht deed aan het traditioneel-calvinistische ideaalbeeld van de vrouw. Die emancipatie was daardoor aan duidelijke grenzen gebonden, al zouden deze in de loop der jaren geleidelijk aan verruimd worden.
59
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999
Historische Reeks | 164 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999
Historische Reeks | 164 Pagina's