GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 139

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 139

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

THEORETISCHE

BIOLOGIE

Kind Terwijl het leggen van verbanden tussen de verschillende biologische vakgebieden Kooijmans grote passie is, ziet hij om zich heen dat andere onderzoekers steeds minder de tijd nemen om naar andere vakgebieden te kijken. 'Een stelling van mijn proefschrift was: " D e wetenschap zal verdrinken in de zee van publicaties." Tijdens mijn sollicitatiegesprek hier, werd ik daarop aangesproken. Men vroeg of ik er nog steeds zo over dacht. Nee, antwoordde ik. De wetenschap is verdronken in de zee van publicaties. De grenzeloze specialisatie is te ver gegaan. Niet alleen een gespecialiseerde groep als wij, maar alle biologen moeten aandacht hebben voor onderlinge relaties.' Kooijman begrijpt wel waardoor het komt dat die aandacht er niet is: 'Er is een enorme prestatiedruk. Je wordt erop aangekeken als er minder dan twee publicaties per jaar op je naam staan. Om snel te kunnen gaan schrijven, gaan mensen zich veel te ver specialiseren.' 'Een gevolg van de publicatiegolf is dat oudere artikelen niet meer worden geraadpleegd. "Science

en Nature" graven niet dieper dan

drie, vier jaar. Nieuw werk vervangt oud werk en dat is helemaal fout als de meettechnieken in dat nieuwe werk niet zijn veranderd. Niet voor niets laat ik een schema met onderzoekers zien dat terug gaat tot 1780! Ik stoor me tot in de tenen aan het Veronica-gedoe in de wetenschap van vandaag. Als een stuk beschouwelijk van aard is of niet in een paar alinea's past, krijg je het zo terug.' In zijn vrije tijd geeft Kooijman lezingen over natuurlijke historie en laat hij zelfgemaakte dia's van diergedrag zien. 'De jeugd denkt dat wetenschap saai is, en daarom gaan er steeds minder jongeren bètawetenschappen studeren. En voor een deel hebben ze daar nog gelijk in ook. Door die enorme prestatiedruk en de daadoor noodzakelijke specialisatie is het niet meer aantrekkelijk om je leven aan de wetenschap te wijden. Het puzzelende, verbaasde kind is doodgeslagen door een teveel aan informatietoevoer. Mensen sluiten zich daarvoor af en hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt vermoord. Mensen krijgen een serieus snoetje als ze over wetenschap praten, terwijl ze zich er kinderlijk over zouden moeten verbazen en het leuk zouden moeten vinden om erin rond te banjeren.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 139

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's