GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 165

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 165

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

SPECIALISERING

nen om Nieuwland te helpen met het schrijven van het rapport van de Senaatscommissie Informatica, werd wetenschappelijk ambtenaar en uiteindelijk universitair docent. In 1979 en 1 9 8 0 werden de eerste technische medewerkers annex programmeurs, R. Wiggers en E. G. Keizer, aangesteld. In de tweede helft van de jaren zeventig werd er bezuinigd op het onderwijs en moest de subfaculteit Wiskunde met het ministerie onderhandelen over de subsidie in de komende periode. Er moesten meerjarenplannen worden opgesteld, waarin criteria werden opgesteld voor onderwijs en onderzoek. De subfaculteit stond echter voor het probleem dat de onderwij slast te groot was om nog structureel aan onderzoek toe te komen. Het meeste onderzoek stond dan ook in het teken van aanstaande promoties. Ook binnen de universiteit leidden de bezuinigingen tot spanningen; het universiteitsbestuur kende de subfaculteit net voldoende geld toe om de meest urgente werkzaamheden te blijven uitvoeren. 90 Deze onderhandelingen kostten veel tijd, maar ook het onderwijs was voorwerp van voortdurende bezinning. De studieresultaten van het nieuwe onderwijsprogramma van 1974 waren niet al te positief: vooral de eerste jaren presteerden de studenten beneden de verwachting. De afstudeerscriptie was echter een gewaardeerd onderdeel, ook al hield dit extra werk in voor de studenten en de staf. Het aantal afstudeerders in de informatica nam toe. In 1977 werd een discussie opgestart over de invulling van de studieonderdelen van Algemene Vorming. Dit leidde begin 1978 tot de instelling van een Commissie Algemene Vorming die tot taak kreeg in overleg met de overige betrokkenen in de subfaculteit te komen tot een profielschets van een aan te stellen medewerker voor Algemene Vorming. Deze medewerker zou hoofdzakelijk het onderwijs in de algemene vorming moeten gaan verzorgen. In de commissie hadden onder anderen Baayen, Kaashoek en H. Kok zitting. In haar rapport, dat een jaar later gereedkwam, probeerde de commissie greep te krijgen op de consequenties van het christelijke uitgangspunt van de vu op onderzoek en onderwijs aan de subfaculteit. In de praktijk was het verband tussen het dagelijks doen en laten van de wiskundigen en informatici niet zo eenvoudig in verband te brengen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's