GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 58

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WISKUNDE

EN

FILOSOFIE

De verschillen bevinden zich meer op het metafysische vlak, en dat kan ook niet verbazen. Brouwer was nu eenmaal niet een gelovige zoals Vollenhoven. Voor Vollenhoven was het op essentiële momenten God Die aan het begin van de m e n s én diens wiskundig bedrijf stond. Zo was het onderscheid tussen God en de wereld de basis van het tellen; de manier waarop God de mens had geschapen als verbinding van een materieel en een immaterieel deel was de grondslag van 60

de meetkunde. De rest moest de mens zelf doen, met de nadruk op doen: Vollenhoven accepteert als object van de wiskunde alleen dat wat de m e n s kan maken in een mentale constructie. 5 2 Een ander aspect van de rol van God is dat Hij de normen vaststelde: de logica. Wiskunde is geen logica, maar eraan onderworpen: De logica verhoudt zich tot de wiskunde als de wet tegenover hare onderdanen: ze schept die als wezens niet, maar aanvaardt hun bestaan en eischt slechts onderwerping bij elke handeling, op straffe van niet-geldigverklaring. Zoo is de wiskunde niet logisch in wezen, maar onderwerpt zich aan het gezag van de logica, juister: aan dat der denknormen, die God vaststelde, op straffe van bij overtreding niet-geldige kennis te zijn [...].53

Sterker nog, uit het bestaan van logische normen volgde het intuïtionisme: Men moet dus öf de logische normen verwerpen, [...] öf ze erkennen, maar dan ook breken met naïef realisme en monisme (materialisme en psychomonisme) en 't intuïtionisme aanvaarden. 54

Met de nadruk op de rol van God wilde Vollenhoven het intuïtionisme als filosofie van de wiskunde zuiveren en opnemen in de christelijke wijsbegeerte. Praktisch gezien was het resultaat dat de intuïtionistische constructie van de wiskunde, zoals Brouwer had aangegeven, van een a n d e r - c h r i s t e l i j k - f u n d a m e n t werd voorzien. Aan de technische constructie van Brouwers wiskunde veranderde Vollenhoven niets. 55 Dat wekt de indruk dat Vollenhoven wellicht in eerste instantie koos om Brouwer, een indrukwekkende en vooral wereldberoemde hoogleraar in zijn eigen stad, te volgen en hier vanuit zijn geloof een reden bij te zoeken. De vraag die open blijft, is: welke filosofie van de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's