GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 245

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 245

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

de werkers in het veld

244

op een school mee; mijn collega hield een wervend praatje en ik moest wat experimentjes laten zien. “Je kunt geen burgemeester worden, geen groot zakenman, en geen president zonder leraren! Jezus zelf koos voor het leraarschap.” Zo begint mijn Filippijnse collega haar praatje voor de leerlingen. Het leraarsberoep is niet erg populair in de Filippijnen, vooral niet onder studenten met aanleg voor natuurwetenschappen. De meeste andere beroepen betalen een stuk beter dan de 9.000 pesos ( zo’n 150 euro) per maand van een leraar. Vandaar dat het nodig lijkt om seculiere en religieuze coryfeeën van stal te halen bij de promotie van onze nieuwe lerarenprogramma’s. Dat doet mijn collega met veel verve. Nog zo’n gouden uitspraak: “The most beautiful and handsome in the professions are teachers, because they have a two month vacation to rest and beautify themselves” (de meeste docenten zijn vrouwen). Er wordt even aan voorbijgegaan dat de meeste docenten een gezin hebben en daar ook alle energie in moeten steken – behalve degenen die huishoudelijke hulp hebben (kosten: 60 euro per maand). De Filippijnse leerlingen reageren minder sceptisch dan Nederlandse leerlingen op dit soort uitspraken, maar ze weten best hoe de zaak in elkaar zit in het leraarsberoep: veel werk voor een laag salaris. “Het leraarschap is hard en vermoeiend?” Ja, zeggen de kinderen. “Kun je er miljonair mee worden?” Nee, zegt de klas. “Weten jullie wel dat leraren lange vakanties hebben en worden doorbetaald?” Nee, dat wisten ze niet. “Weten jullie wel dat een leraar geen 2.000 à 3.000 pesos per maand verdient, maar 9.000 pesos? Kijk eens naar mrs. Reyes (hun scheikundedocente), ziet ze er arm uit?” Nee. “En ik?” Ook niet. “En kijk eens naar dr. Ed, is hij arm?” Nee!, wordt er gebruld. Zo’n buitenlander met een dik salaris zie je ze denken. “Maar hij is ook leraar. Het valt dus wel mee! Wie heeft een vader of moeder die lesgeven?” Dat zijn er wel een paar. “Nou, die hadden toch ook geld om jullie hier naar school te sturen.” Zo zijn we heel wat scholen af geweest, met haar praatje en mijn carrousel van demonstraties. Anno 1996 hebben we op die manier 36 studenten voor onze lerarenopleiding gekregen. Omdat het aantal gegadigden erg groot was, hebben we scherp kunnen selecteren. In het verleden waren er maar twee of drie kandidaten en was er geen selectie. Alle studenten hebben nu een beurs, van de Filippijnse overheid

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 244

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 245

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's