GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 264

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 264

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE S T U D E N T E N A A N T A L L E N , V O O R L I C H T I N G

266

EN P U B L I C

RELATIONS

lesbrieven over actuele onderwerpen ontwikkeld, een initiatief dat later door de K N C V werd overgenomen. Eind jaren tachtig werd begonnen met de uitgave van een reeks themabrochures in kleur. De redactie, waarin ook twee vwo-docenten zaten, behandelde thematisch actuele en interessante onderwerpen (bijvoorbeeld kleurstoffen, gif, geneesmiddelen, lasers en suikers). Daarbij presenteerde de redactie aansluitend wetenschappelijk onderzoek dat binnen de Subfaculteit Scheikunde werd verricht. De brochures, die in grote oplage werden gedrukt, vonden gretig aftrek bij scholieren en leraren. Om de voorlichting binnen de faculteit een breder draagvlak te geven, werd eind jaren tachtig een Voorlichtings- en PR-commissie ingesteld. Naast leden uit de oude werkgroep hadden ook vertegenwoordigers van de vakgroepen, studenten en het ondersteunend en beheerspersoneel (obp) hierin zitting. In 1 9 9 2 werd drs. A. Mast als eerste functionaris voor voorlichting en public relations aangesteld. Hij coördineerde de voorlichtingsactiviteiten. Bij de diverse activiteiten waren veel stafleden betrokken en de studenten zetten hierbij hun beste beentje voor. Er was zelden gebrek aan enthousiaste studenten bij het voorbereiden en uitvoeren van bijvoorbeeld voorlichtingsdagen. De staf offerde ook veel vrije zaterdagen op aan het werven van studenten. Op centraal niveau vond er in de jaren negentig een professionalisering van de voorlichting plaats. Op aansporing van de bètafaculteiten (met een voortrekkersrol van de Faculteit Scheikunde) liet het College van Bestuur onderzoek doen naar een communicatiestrategie. In vervolg daarop ging in 1 9 9 2 onder het motto 'Deze tijd vraagt om een Vrije Universiteit' een opvallende reclamecampagne van start om de Vrije Universiteit een grotere naamsbekendheid te geven. De Vrije Universiteit heeft deze campagne jarenlang gebruikt om door middel van leesplankjes met een afbeelding en onderschrift de lezer aan het denken te zetten. Toch hebben deze ontwikkelingen voor scheikunde en farmacochemie niet gezorgd voor een blijvend groot aantal eerstejaarsstudenten. Het werden er ieder jaar minder en in 2 0 0 2 werd het historische dieptepunt bereikt, toen zich slechts zestien eerstejaarsstudenten scheikunde en zestien eerstejaarsstudenten farmacochemie inschreven. In de jaren daarna steeg het aantal aanmeldingen weer enigszins.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 264

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's