GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 88

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 88

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOLESWA

nisterie van Onderwijs te overtuigen van de noodzaak om scholen te voorzien van betere faciliteiten. Essentieel was ook dat de universiteit en de Faculty of Education werden betrokken bij de in-service trainingen. Op die manier konden aankomende leraren bij hun opleiding beter voorbereid worden op de actuele situatie in de scholen. Om dit te bereiken werden allerlei activiteiten ondernomen: workshops, seminars, het maken van handleidingen voor leraren en werkboeken voor leerlingen (veel leerlingen hadden geen boek), schoolbezoeken voor assistentie van vooral nieuwe scholen en leraren die net begonnen, het geven van demonstratiepractica met meer ingewikkelde apparatuur, supervisie van schoolstages van de studenten in opleiding en onderzoek om de effectiviteit van het in-service programma te verhogen. Van 1993 tot 1 9 9 9 werd het project 'Science and Mathematics Advice and Regional Training' van

iMSTip.

(smart)

uitgevoerd, een vervolgproject

De belangrijkste eis van de Europese Unie bij de goed-

keuring van het project was dat aan het einde van de projectperiode alle taken zouden zijn overgedragen aan getrainde docenten van de Universiteit van Swaziland. De gestelde doelen werden voor een groot deel gerealiseerd. Per 1 januari 1 9 9 9 waren alle activiteiten voor de inservice training overgedragen aan goed opgeleide en gekwalificeerde docenten die al enkele jaren hadden meegewerkt aan het S M A R T - p r o ject. Vóór de officiële overdracht werd in oktober 1 9 9 9 een symposium in Swaziland gehouden. Hieraan namen de meeste medewerkers van de projecten van de Vrije Universiteit in zuidelijk Afrika deel. Het symposium werd besloten met de officiële opening van een Science Education Centre, dat ingezet zou worden bij allerlei activiteiten voor docenten van high schools. Het voortbestaan van de activiteiten op lange termijn zou vooral worden bepaald door de beschikbare financiën, maar ook door de inzetbaarheid van getrainde mentordocenten, die collega's in hun regio konden helpen. Dit laatste hing af van de bereidheid van het Ministry of Education van Swaziland om deze docenten een financiële tegemoetkoming te geven. De mentordocenten waren zeer gemotiveerd, maar de medewerking van het Ministry of Education was helaas minimaal. Ook de leraren waren enthousiast over de activiteiten. Ze kwamen in groten getale naar de workshops en seminars, ondanks de vervoersproblemen. Een reistijd van vier uur heen en vier uur terug was niet ongebruikelijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's