GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 169

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 169

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van een aparte naar een zwarte universiteit

168

Cultuurfactoren spelen een duidelijke rol bij het onderwijs in de exacte vakken. Rationele argumenten dringen daarbij een bovennatuurlijke verklaring niet naar de achtergrond. Een voorbeeld: de intensiteit en de frequentie van blikseminslag is in Botswana opvallend hoog. Dat is één van de redenen waarom bij natuurkunde de studenten sterk geïnteresseerd zijn in een elektrostatisch verhaal over het optreden van bliksem. Maar, zo blijkt in een college hierover, de studenten blijven ietwat ontgoocheld achter na het horen van de soort verklaringen die de natuurkunde bieden kan. Voor de Botswana-studenten klemt immers niet allereerst de vraag van het hoé, maar de vraag van het waaróm van het verschijnsel bliksem. Waarom werd die persoon op dat moment getroffen? Een van de knelpunten in het onderwijs is het gebruik van het Engels, dat ook een grote afstand tussen school- en leefwereld in de hand werkt. Andere factoren zijn onder meer: het gebrekkige basisonderwijs, de nogal uiteenlopende kwaliteit van de middelbare scholen, en de variatie in de bètavakken die de leerlingen kiezen. Sommigen van hen hebben schoolvakken met een stevige bètalading voor hun eindexamen gedaan, anderen een zwakker bètapakket. Een algemeen probleem is de eenzijdige theoretische gerichtheid van het middelbaar onderwijs, waar practica nauwelijks aandacht krijgen. Maar ook de stijl van lesgeven en leren op de scholen. De meeste leraren geven instructie door ‘chalk and talk’, terwijl de leerlingen een sterke neiging hebben om alles onkritisch uit het hoofd te leren; een verschijnsel dat wijd verbreid is in Afrika.28

aanpak De aanpak die de brugcursus kiest voor de onderwijsproblemen heeft de practica als ingang. De studenten moeten zelfstandig ervaringen opdoen in experimenten die stapsgewijs rond bepaalde begrippen geconcentreerd zijn. De cursus geeft geen herhaling van de middelbareschoolstof, maar beperkt zich tot onderwerpen die conceptueel lastig zijn. Het lesgeven is zo veel mogelijk gericht op actieve participatie van de studenten De cursus probeert de zwakke schoolachtergrond te compenseren door studentgericht onderwijs met nadruk op conceptuele ontwikkeling en praktische vaardigheden. De cursus biedt ook een

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 168

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 169

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's