Bijzondere chemie?! - pagina 267
75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit
DE S T U D I E B E G E L E I D I N G
DE
STUDIEBEGELEIDING
Het aantal eerstejaars scheikundestudenten werd steeds belangrijker. De toewijzing van financiën en personeel werd immers hiervan afhankelijk gemaakt. Het was echter ook van groot belang dat studenten, die eenmaal begonnen waren aan de studie, op tijd afstudeerden. Dit werd al vroeg ingezien. In het studiejaar 1964/1965 was er een eerste aanzet tot studiebegeleiding. In het studiejaar 1 9 6 9 / 1 9 7 0 stelde de Subfaculteit Scheikunde de Commissie Studiebegeleiding (CSB) in om studenten te helpen bij problemen met de studie. De meest directe begeleiding vond plaats via de zogenoemde tutor. Elke student kreeg aan het begin van de studie een tutor toegewezen. Deze tutoren waren meestal jonge leden van de wetenschappelijke staf, die de studie nog niet lang geleden hadden afgesloten. Zij kenden de problemen van de student dus van dichtbij. De tutor en de student waren beiden verplicht om regelmatig contact te onderhouden. Bij traag studieverloop of slechte resultaten moest de tutor proberen de oorzaken hiervan op te zoeken en mogelijk te elimineren. De tutoren waren zelf geen lid van de CSB. De bevindingen van de tutoren konden echter voor de CSB aanleiding zijn om bepaalde wijzigingen in het studieprogramma voor te stellen aan het bestuur van de Subfaculteit Scheikunde. De CSB gaf (gevraagd en ongevraagd) adviezen over de normen voor toelating tot bepaalde practica en voor de toekenning van rijksstudietoelagen. Zij kon ook voorstellen doen tot ingrijpende wijzigingen van het bestaande programma. De vergaderingen van de CSB werden bijgewoond door een afvaardiging van de studenten. De studiebegeleiding werd door de meeste studenten op prijs gesteld. Veelal werden hiermee de gevolgen van aanpassingsmoeilijkheden of moeilijke persoonlijke omstandigheden beperkt. Ook was het van groot belang dat studenten, die de studie niet aan konden, óf zelf sneller en ook meer gefundeerd tot de beslissing kwamen een andere richting te kiezen óf van de tutor te horen kregen dat zij beter een andere studierichting konden kiezen. Dit was voor de studenten in kwestie soms een bittere pil, maar kon uiteindelijk een duidelijk winstpunt voor ze zijn. Er waren uiteraard ook nadelen aan deze begeleiding verbonden. De manier van studeren (met veel begeleiding) had vaak tot gevolg dat naast de opgegeven tentamenstof een minimum aan boeken werd geraadpleegd. Schriftelijke tentamens op een
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's