GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 128

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 128

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE V E R K O R T I N G ,

V E R S C H O O LS I N G E N

VERNIEUWING

ben echter in het tweede semester nooit tot een echt geïntegreerd practicum geleid. In de zestig halve dagen van het eerste semester werden in een inleidend experiment een aantal basistechnieken geleerd, zoals volumetrie, potentiometrie, conductometrie, electrogravimetrie, extractie, chromatografie en spectrofotometrie. Vervolgens werden vier series experimenten verricht rondom zilverhalogenides, zuren, metaalcomplexen en jodiumverbindingen. Deze experimenten werden uitgevoerd in groepen van ongeveer tien studenten onder begeleiding van studentassistenten. Deze deden dit werk jarenlang (soms wel vijf jaar), ze waren gemotiveerd en erg geschikt voor hun taak. In het tweede semester werd in vier perioden van negen halve dagen 'onderzoek' verricht op het gebied van de analytische chemie (vloeibare ionenwisselaars), anorganische chemie (cobaltcomplexen, synthese en kinetica van liganduitwisseling), organische chemie (syntheses, alkylering van benzeen) en biochemie (enzymkinetiek). Hierbij werden diverse instrumentele technieken toegepast. De uitleg van de theoretische achtergronden en de begeleiding bleef in handen van de betreffende disciplines via hun promotiemedewerkers die moesten assisteren bij het practicum. Toen eind jaren zeventig de druk tot verdere studieduurverkorting steeds groter werd, is het tweede deel van het geïntegreerde practicum weer verdwenen. Het eerste deel heeft zich jarenlang gehandhaafd, al heette het later 'basispracticum'. In het eerste jaar werden verder nog wiskunde- en natuurkundecolleges gegeven speciaal voor chemici, waarbij een verschuiving optrad van een theoretische benadering naar een probleemoplossende benadering. Om de natuurkundecolleges meer toe te spitsen op de onderdelen die voor aanstaande scheikundigen belangrijk waren, besloot de subfaculteit dit onderwijs zelf te gaan verzorgen. Dit kon worden gerealiseerd door de aanwezigheid van MacLean, die was afgestudeerd in de Technische Natuurkunde aan de Technische Hogeschool Delft. Het tweede studiejaar bestond uit drie blokken met practica: een blok organische chemie, een blok anorganische chemie en een biomedisch blok. Parallel aan deze blokken werden na elkaar de theoretische vakken chemische binding en chemische thermodynamica gegeven. Bovendien moesten studenten zowel in het eerste als in het tweede jaar colleges algemene vorming volgen. In het derde jaar volgde een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 128

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's