De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 63
[Deel 1]
BEKOELDE
BROEDERSCHAP
len zich om diverse redenen daar naar richten. De Transvaalse overheid mag echter niet verantwoordelijk zijn voor een regeling, die haar inwoners naar de afgrond brengt. Rutgers bracht daarom een alternatief op tafel: laat de Transvaalse overheid alle Nederlandse universitaire graden erkennen, inclusief die van de Vrije Universiteit; dan is geen Academie nodig, en hebben de Transvaalse studenten een vrije studiekeus. Het is duidelijk dat Rutgers zijn gespreksgenoten niet meekreeg. Du Toit herhaald, dat zijn streven bleef al de universiteiten in Nederland open te stellen voor de Transvaalse studenten, en vond het dus prematuur Rutgers voorstel te volgen en alvast de v u te erkennen. Hij ontkende,dat dit feitelijk gelijk stond aan het afschrijven van de v u zoals Rutgers stelde, en herhaalde dit een paar dagen later in een brief aan Kuyper. 168 Rutgers van zijn kant herhaalde zijn constatering in een schriftelijke weergave van zijn betoog, waar Paul Kruger om had gevraagd. 109 Die liet na ontvangst ervan weten bij gelegenheid er gebruik van te zullen maken. 170 Dat is het laatste woord over Fruins Zuid-Afrikaanse Academie. Du Toit heeft het plan niet doorgezet. Eenmaal terug in Pretoria ging de voorkeur uit naar de ontwikkeling van eigen Transvaals middelbaar onderwijs. De behoefte aan een Zuid-Afrikaanse Academie in Nederland werd bovendien geringer, want op verzoek van de
n z a v
verge-
makkelijkte een Koninklijk Besluit van 30 juli 1886 de toelating van Zuid-Afrikanen tot de Nederlandse universiteiten. 171
CH RISTE LIJ K-N ATI ON AAL
Een aantal jaren later werd Kuyper opnieuw betrokken bij het hoger onderwijs aan de Zuid-Afrikaanse studenten. In Transvaal bleef namelijk het verlangen naar een eigen universiteit. Gestimuleerd door president Kruger, gaf Du Toit begin 1889 er opnieuw extra aandacht aan. 172 Bij gelegenheid van een bezoek aan Europa, april 1889, verzocht hij advies van de
n z a v
in Amsterdam. De hoogleraren J. W. Gunning
en C. Bellaer Spruyt hebben daarop uitvoerig gereageerd. 173 Gezien de geringe 'boeken- en wereldkennis' in de Zuid-Afrikaansche Republiek, adviseerden zij alleen leerstoelen met direct practisch nut in te stellen, maar niet 'de beoefening der zuivere wetenschap, en die, door
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 455 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 455 Pagina's