Bijzondere chemie?! - pagina 219
75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit
VEILIGHEID
nen. De dienst kreeg de beschikking over extra formatie, zodat onder andere de deskundigheid op het terrein van chemische en biologische veiligheid verder ingevuld kon worden. De dienst ging in 1983 ook formeel functioneren voor het v u-ziekenhuis en is uitgegroeid tot een van de meest deskundige en effectieve veiligheids- en milieudiensten in Nederland. 221 ONDERZOEKSINSTITUTEN
EN
ONDERZOEKSSCHOLEN
De onderzoeksonderwerpen, die gekozen werden in de laatste twee decennia van de vorige eeuw, maakten duidelijk dat de grenzen tussen de verschillende disciplines steeds meer vervaagden. Het toepassingsgerichte onderzoek speelde zich voor een belangrijk deel af aan de grenzen van de monodisciplines. De overheid vond multidisciplinair onderzoek belangrijk en stimuleerde deze vorm van onderzoek door extra financiƫn ter beschikking te stellen. Dit oefende uiteraard een belangrijke aantrekkingskracht uit op onderzoekers. Naast de samenwerking tussen onderzoeksgroepen binnen de Vrije Universiteit, werd ook de nationale en internationale samenwerking steeds belangrijker. Dit leidde in de jaren negentig tot het oprichten van onderzoeksinstituten en onderzoeksscholen. In een onderzoeksinstituut werd het onderzoek van een aantal faculteiten en vakgroepen binnen een universiteit gebundeld. Bij een onderzoeksschool ging het om een groter verband. In een onderzoeksschool werd het onderzoek tussen onderzoeksinstituten en faculteiten van meerdere universiteiten gebundeld. Wat was er zo bijzonder aan deze nieuwe vormen? Voegden ze iets toe aan wat er al bestond? Het was de bedoeling om in onderzoeksscholen kwalitatief goed onderzoek te bundelen in grotere eenheden om zo de samenwerking verder te bevorderen. Dit zou de kwaliteit van het onderzoek weer ten goede komen. Ook zouden onderzoeksscholen een belangrijke rol moeten en kunnen vervullen in de opleiding van assistenten in opleiding (aio's). In het rapport Vorming in vorsen: van student tot zelfstandig onderzoeker (1990) noemt de adviescommissie Onderzoeksschool ('commissie-Rinnooy Kan') tien kenmerken waaraan onderzoeksscholen zouden moeten voldoen:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's