GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 16

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

[2] Pedologie: ‘de wetenschap van het kind’ Jacques Dane

In 1931, het jaar waarin het eerste, door de vu-hoogleraar Jan Waterink opgerichte Paedologisch Instituut (pi) van Nederland zijn deuren opende, had de pedologie al een eigen geschiedenis. Het predikaat ‘paedologisch’ doet tegenwoordig ouderwets aan. Maar in de jaren dertig van de vorige eeuw was pedologie een modern begrip, geïntroduceerd in West-Europa door een Amerikaan die er in het Duits een proefschrift over had geschreven. Hij vertegenwoordigde Amerika en Duitsland, twee landen die bepalend zijn geweest voor de inhoud die het begrip pedologie kreeg. In dit hoofdstuk wordt het begrip p(a)edologie nader bekeken. Wat is de betekenis ervan? Waar ligt de oorsprong van de wetenschappelijke interesse voor het kind? Welke invloed kreeg de pedologie in de westerse samenleving?

het begrip pedologie De Griekse woordstam paedo betekent ‘kind’ en logos ‘weten’. De letterlijke betekenis van het begrip pedologie is dus de wetenschap van het kind. De Amerikaan Oscar Chrisman (1855-1929) heeft het begrip gemunt. In 1896 promoveerde hij aan de filosofiefaculteit van de Universiteit van Jena op de studie Paidologie. Entwurf zu einer Wissenschaft des Kindes. Zijn dissertatie was een poging om een nieuw wetenschappelijk vak te funderen en af te bakenen. Pedologie bestreek in Chrismans boek de bestudering van het normale en abnormale kind. Bij studie van het normale kind ging het om het hele kind, dus lichaam, ziel en de activiteiten die het ontplooit. Deze kennis was nodig om het abnormale kind te kunnen bestuderen. Daarbij dacht hij onder meer aan zieke, gehandicapte, verwaarloosde, misdadige, te afhankelijke en ‘verwilderde’ kinderen. Dit onderzoek moest zowel in de alledaagse praktijk geschieden door observatie, als in het laboratorium.1 De invloedrijke Belgische pedoloog M. C. Schuyten (1866-1948)

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 15 2e proef

15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's