GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 144

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut

bus van het pi gedaan. Of ze de brief ooit ontvangen heeft weet ik niet. Een paar jaar later ben ik eens naar Rotterdam gefietst – waar Bertha woonde – en heb ik een tijdje voor haar deur gestaan. Ik heb echter niet durven aanbellen en ben uiteindelijk maar teruggefietst. Het was dus een serieuze verliefdheid. Het zou mooi zijn als ze dit verhaal las, dan konden we elkaar misschien nog eens ontmoeten om bij te praten. Overigens hield ik heel erg van fietsen en legde ik vaak grote afstanden af.’

de jaren 1975-2000 Na het vertrek van Waterink vond er op het pi een zekere professionalisering en specialisering plaats. Dit proces voltrok zich in de hele jeugdhulpverlening. In de jaren 1975 tot 2004 hadden die processen zich al aardig uitgekristalliseerd. Opgenomen kinderen hadden een ernstiger problematiek dan veelal voor 1962 het geval was. Vaak lag die op sociaal-emotioneel of psychiatrisch gebied. Leerproblemen op zich vormden geen indicatie voor opname meer. Dat wil niet zeggen dat die niet voorkwamen. Integendeel, leerproblemen waren vaak een bijkomende complicatie. Drie pupillen uit deze periode hebben hun verhaal verteld. Jacqueline (geboren in 1966) Jacqueline was de een na jongste in een gezin met vier kinderen. De leeftijdsverschillen waren groot. Met haar oudste zus scheelde ze negen jaar en met haar jongste zes jaar. Haar vader overleed toen ze anderhalf was. Toen haar moeder hertrouwde, kwam er een autoritaire stiefvader in huis. Jacqueline verzette zich tegen hem, maar bouwde met haar moeder een goede band op. De problemen escaleerden toen ze naar de basisschool ging. Ze was lastig en dwars. Al in de eerste klas (groep drie) werd ze tijdelijk van school gestuurd omdat ze onhandelbaar was. De schoolarts adviseerde een vakantiekolonie en toen ze daarvan terug kwam herhaalde zich de geschiedenis op een andere school. Daar werd ze definitief in de tweede klas van school gestuurd, nadat ze de juf een schoen naar het hoofd had gesmeten. Een verblijf in een ander vakantiehuis volgde. In die tijd overleed haar zeven jaar oudere broer op vijftienjarige leeftijd door een auto-ongeluk. Met hem

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 143 2e proef

143

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's