GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 178

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 178

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een kwestie van afwegen

kwam was echter wel duidelijk dat het College van Bestuur zich toch zorgen maakte over het geringe aantal promovendi dat vanuit het pi kwam. Voor 1981 had eigenlijk alleen Piet A. de Ruyter een promotieonderzoek verricht naar de hulpverlening in de residentiële afdeling. 13 De meeste promovendi kwamen uit het programma van dyslexie. Met name de onderzoeksfunctie zou onvoldoende duidelijk naar voren komen. Het accent zou teveel op de opleiding van studenten liggen. Gezien de stijging van het aantal studenten zou dit ook moeten leiden tot meer promovendi, maar dat was niet het geval. Ondanks deze kritiek heeft de vu haar medewerking verleend aan de totstandkoming van het nieuwe onderkomen in Duivendrecht, betrokken in 1989. Daar kwamen ook kamers voor vu-medewerkers die voor hun onderzoek waren aangewezen op huisvesting in de nabijheid van cliënten van het pi. Daarmee erkende de vu de meerwaarde van de samenwerking met het pi.

samenwerking met de faculteit der psychologie en pedagogiek In de periode van De Wit werd de samenwerking met de Faculteit Psychologie en Pedagogiek geïntensiveerd. Dat kon ook, want deze faculteit maakte een flinke groei door, hetgeen resulteerde in diverse onderzoeksafdelingen. Enkele ervan waren direct betrokken bij het werk op het instituut: orthopedagogiek, ontwikkelingspsychologie, waar De Wit hoogleraar was, en klinische psychologie. De sectie orthopedagogiek groeide uit tot de grootste bij pedagogiek, waar anno 2006 ruim twintig medewerkers in dienst zijn, waarvan zes als hoogleraar. De eerste hoogleraar orthopedagogiek aan de vu was Piet A. de Ruyter, in 1973 aangesteld als lector en een jaar later als hoogleraar, nadat hij enkele jaren directeur was geweest van de residentiële afdeling van het pi. Hij is geïnterviewd over de betekenis voor het pi van de samenwerking met de vu en in het bijzonder de faculteit. De Ruyter legt de nadruk op de professionalisering van de hulpverlening als gevolg van de samenwerking met een universiteit. Aanvankelijk vormden de personen Waterink en De Wit de belangrijkste verbindende schakel. Zij lieten zien dat professionalisering het niet kan stellen zonder goed beleid, dat nieuwe situaties en activiteiten

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 177 2e proef

177

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 178

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's