GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 14

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

men haar ook leeren i n de scholen, die praeter ecclesiam, buiten de kerk, zijn. D e waarheid der uitspraken echter moet nagespeurd worden i n de heilige boeken der kerk. W a n t iets anders is het de regelen der logische verbindingen te kennen, iets anders de waarheid der uitspraken. Evenzoo staat het met de leer der definitio en d i v i s i o ) . O o k de getallen zijn niet ingesteld door de menschen, maar hebben hun onveranderlijke wetten, die door de schranderheid der onderzoekers zijn gevonden en door de wetenschap der wiskunde worden onderwezen. W a t eindelijk de philosophen betreft: alwat dezen naar waarheid en i n overeenstemming met het C h r i s telijk geloof gezegd hebben — en het zijn vooral de Platonici, die rijk zijn aan zulke uitspraken — moet hun, als onrechtmatigen bezitters, worden ontnomen en tot beter gebruik worden aangewend. 46

Saamvattend concludeert Augustinus, dat Godvreezende jongelingen zich niet zorgeloos aan de wetenschappen, die beoefend worden buiten de kerk van Christus, moeten wijden, maar ze verstandig en naarstig moeten onderscheiden naar den maatstaf, dien hij door zijn verdeeling gegeven heeft ). H e t ware en nuttige i n de heidensche philosophie vergelijkt hij, gelijk reeds Origenes vóór hem gedaan had, met het goud en zilver, dat de Israëlieten bij h u n vertrek uit Egypte, niet op eigen gezag, maar op Gods bevel van de heidenen meenamen en tot beter gebruik aanwendden; ook die artes liberales, welke dienstbaar kunnen zijn aan de waarheid, en die de heidenen als uit de goudmijnen van Gods voorzienigheid opgedolven, maar verkeerdelijk i n dienst der afgoden gesteld hebben, moeten de Christenen hun ontnemen en aanwenden tot het juiste gebruik, namelijk tot de prediking van het evangelie. 47

D e vraag rijst thans welke beteekenis Augustinus' beschouwingswijze van de artes liberales voor de cultuur heeft gehad. Duidelijk doet hij uitkomen, dat hij h u n slechts propaedeutische waarde toekent. In zeker opzicht stemt hij daarin met nagenoeg de gansche oudheid overeen. Sinds Isocrates tusschen het standpunt van Plato, die alleen aan de philosophie waarde toekende, en de opvatting van de sophisten die alle heil alleen verwachtten van een algemeene ontwikkeling door middel der réxyai, het compromis tot stand bracht 16

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's