GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 43

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 43

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

57)

Barth, Dogmatik 1940, pag. 41.

58) Idem, pag. 194. 59) Zoo hangt dit vraagstuk voor Barth ten nauwste samen met dat van de beteekenis van de natuur en de geschiedenh voor het "kennen" van den wil Gods. Het probleem kwam reeds ter sprake in de beantwoording van de aan Barth in Utrecht gestelde vragen (Grundfragen, 1935, pag. 31) en in de briefwisseling tusschen Barth en Kittel (Ein theologischer Briefwechsel, 1934). Vgl. Karl Barth, Het Christelijk Openbaringsbegrip (Onze Tijd, I) pag. 22: "De kennis der genade vernietigt inderdaad ook de voorstelling van een openbaring, die door bemiddeling komt door de natuur, door de geschiedenis en door het bewustzijn van eigen bestaan". Wanneer men meer wil zijn dan voorwerp van Goddelijke barmhartigheid, dàn kan men zich beroemen op andere openbaringen en "dan kan deze of gene "natuurlijke theologie" meer of minder luid en consequent het woord nemen." (Idem, pag. 23). Vgl. ook Erwin Reisner, Zwei Fragen an Karl Barth zum Problem der natürlichen Theologie, Evang. Theol. I, pag. 396 v .v. en Barth's "Antwort an Erwin Reisner", (Evang. Theol. II, pag. 51 v.v.) waarin Barth vooral kritisch bespreekt de mogelijkheid "einer Deutung der Geschichte vom Evangelium bzw. vom Kreuz her" (61 v .v.) . Vgl. Werner Elert, Karl Barths Index der verbotenen Bücher, 1935 en E. Schlink, Die Frage der Erkennbarkeit göttlichen HandeIns in der Geschichte. Evang. Theol. I, pag. 257 v.v. 60) Barth, Dogmatik 1940, pag. 200. 61) Idem, pag. 93 v.v. 62) Idem, pag. 93 v.v. 63) Idem, pag. 96 v.v. 64) Idem, pag. 107 v.v. 65) Idem, pag. 109. 66) Idem, pag. 116. 67) Idem, pag. 121. 6S) Idem, pag. 122. 69) Idem, pag. 122 : "An sich und als 80Jcher wäre der Text des Kosmos stumm, wie es im Ps. 19 : 4 ausdrücklich heiszt: Ohne Sprache, ohne Worte, mit unhörbarer Stimme sa gt es ein Tag dem Anderen und tut es eine Nacht der anderen kund." Dit is wel een zeer geforceerde exegese. Psalm 19 zegt niet, dat de kosmos "stumm" is, maar spreekt over de wijze, waarop er in den kosmos van verkondigen, vertellen, kennisgeven sprake is. Vgl. de vertaling van Dr A . Noordtzij (Korte ver klaring) "Geen spraak is het; geen woorden zijn het; niemand verneemt hun stem. Toch gaat hun taal uit over de geheele aarde en tot aan het einde der aarde hun woorden." Hoezeer er verschillend geoordeeld wordt over de beteekenis van deze woorden (vgl. E. König, Die Psalmen, 1927, pag. 95 v.v.) in ieder geval maakt Barth hier misbruik van den tekst. Vgl. Noordtzij: "De eer en heerlijkheid van den Schepper is door het geschapene niet vergeten, al zingt de mensch in dat koor niet meer mede. Tot in de uiterste hoeken weerklinkt dat jubelen en juichen (Job 38 : 7). Maar het zijn geen woorden, die het gehoororgaan der menschen in trilling brengen. (Korte Verkl. Psalmen, I, pag. 48). Voor Barth's vroegere opvatting zie men het typeerende woord uit den "Römerbrief" (1923, 147): "Nur in dem was die Dinge in ihrer Selbständigkeit und Gültigkeit beschränkt, in ihrer Fähigkeit, als das, was sie sind, hinzuweisen auf das, was sie nicht sind d. h . aber nur sub specie mortis leuchtet in ihnen die Herrlichkeit des Schöpfers." 70) Barth, Dogmatik 1940, pag. 126, 128. 71) Idem, pag. 128. Vgl. W. Link, Schöpfung und Versöhnung, Evang. Theol. I, pag. 360.

41

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's