GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 40

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

gaard, omdat hij in zijn dialectiek niet komt tot de volstr ekte ernst en tot objectieve gehoorzaamheid (Was ist Theologie?, 1926, pag. 12). Concrete gehoorzaamheid vindt plaats tegenover het gezagvolle dogma der kerk. Dit dogma als "voortgezette openbaring" is zóó vol van gezag, "dasz jede Wendung gegen das Dogma, wie sie etwas der Ketzer unternimmt, sinnvollerweise auch eine am Leibe des Ketzers vorgenommene Bestrafung in Gefolge hat" (Was ist Theologie?, pag. 20). Vgl. over Peterson nog Walter Ruttenbeck, Sören Kierkegaard, Der Christliche Denker und sein Werk, 1929, pag. 318vv. 24) K. Barth, Kirche und Theologie, Zw. d. Z., 1926, pag. 18 VVo In den zelfden jaargang publiceerde ook Rudolf Bultmann een artikel over Peters on : Die Frage der dialektischen Theologie, Eine Auseinandersetzung mit Peterson, Zw. d. Z., 1926, pag. 40 VV., waarin hij naast de kritiek wijst op verschillende aanrakingspunten tusschen Peters on en de dialectische theologie b.V. pag. 49 en 58-59. 25) Barth, Kirche und Theologie, Zw. d. Z., 1926, pag. 26. 26) Idem, pag. 29. 27) Barth, Brief an G. Wobbermin, Theol. Blätt., 1932, pag. 222. 28 ) Zw. d. Z., 1928. 29 ) V gl. ook Barth, Das Wort in der Theologie von Schleiermacher bis Ritschl, Zw. d. Z., 1928, pag. 109. 3 0 ) Barth, Der römische Katholizismus als Frage an die protestantische Kirche, Zw. d. Z., 1928, pag. 297. 31) Idem, pag. 297. 32) Vgl. Greitemann's bespreking van Barth's werk over de apostolische geloofsbelijdenis: Het Schild, 17e jrg., pag. 140: "In enkele punten staat B. wel dichter bij ons. Zoo is b.v. zijn leer in het algemeen veel objectiever dan de subjectieve bewustzijnstheologie van Schleiermacher". Overigens spreekt Greitemann ook van "fundamenteele tegenstellingen". Men zie ook Karl Adam: "insofern d. i. in ihrer Ausfalsstellung gegen allen philosophischen und th eologischen Immanentismus, steht die von Barth entzündete Bewegung dem Katholizismus durchaus nahe." (Adam, Die Theologie der Krisis. In : Gesamm. Aufsätze, 1936, pag. 326); E. Przywara in verband met de aanvaarding van een onveranderlijke objectieve waarheid in de theologie: "Hier steht katholische Theologie mit Barth gegen alle anderen," (geciteerd bij Wobbermin, Gibt es eine Linie Luther-Schleiermacher? Z. Th. K., 1931, pag. 259) en M. Gierens, Die "dialektische Theologie" in katholischer Sicht., St. der Zeit, 1930 (Bd 118), pag. 204. 3 3 ) K. Adam, Gesamm. Aufs., pag. 319. 34 ) Dr P. Kasteel, Dialektische Theologie, Het Schild, 17e jrg., 298. 35) Vgl. J. Lammertse, Karl Barth, Het Schild, 18e jrg. pag. 307 en: Het Protestantisme, lIl, pag. 83; relaties met Calvijn worden ook aangenomen door Karl Adam, Gesamm. Aufs., pag. 323 VVo en J. Hessen, Die Geistesströmungen der Gegenwart, 1937, pag. 158. 3 6 ) J. Lammertse, Het Schild, 18e jrg., pag. 309. 37) Idem, pag. 299. 38 ) J . Lammertse, Het Protestantisme, lIl, pag. 83. W) Het verwijt van eenzijdige transcendentie keert regelmatig terug O. a . J . Hessen, Die Geistesströmungen der Gegenwart, pag. 155 vvo De consequentie hiervan wordt dan gezien in een min of meer deïstisch Godsbegrip. 40) E. Przywara, Ringen der Gegenwart, Il, pag. 548; Vgl. Przywara, Das Geheimnis Kierkegaards, 1929, pag. 61: "Ursprüngliches Luthertum ist Steigerung der Allwirksamkeit zur Alleinwirksamkeit." 41) Przywara, Ringen der Gegenwart, Il, pag. 552.

38

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's