GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 57

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lvn aldus geworden is; dan zou men tot het resultaat komen, dat Satan in zijn strijd tegen Jezus Christus onder de toelating Gods veel tot stand brengt. Neen, de Christen is verplicht, om in de kracht Gods te bestrijden, wat niet uit God, maar uit den Booze is. Een tweede herinnering van spreker is, dat hij eenmaal de stelling hoorde verkondigen, dat Staat en Kerk één zijn, omdat geest en stof één zijn. Alweer een duidelijk bewijs ervan, tot welk verschillend resultaat men komt, ai naarmate men gelooft. Wie gelooft, kan zulk een besluit niet trekken. Een derde herinnering is, dat hij eens het geloof in de souV^ereiniteit Gods, gelijk dit onder ons geleerd wordt, Godslasterlijk hoorde noemen, omdat de een dit, de ander dat meent en dat men, zóó de souvereiniteit Gods aannemende, er toe zou moeten komen, dat God met elkander tegenstrijdige dingen deed. Men stelt dan in de plaats daarvan een geloof in de souvereiniteit Gods, zooals de mensch zich deze souvereiniteit denkt. Zoo wordt het geloof in de souvereiniteit Gods verlaagd tot een verzinsel van het menschelijk brein; want de een denkt dit, de ander dat. Ook daardoor wordt aangetoond, hoe geloof en wetenschap met elkander in verband moeten staan en men practisch tot verschillende resultaten komt, naarmate men over het verband tusschen geloof en wetenschap oordeelt. Spreker betreurt het nogmaals, dat dergelijke stellingen, hier op de meeting, niet door tegenstanders in debat worden gebracht. Verder wil hij een enkele opmerking aan het oordeel van den geachten referent onderwerpen. Indien hij zich niet vergist, zeide Dr. Bavinck, 'dat volgens de Rationalisten wetenschap niet bestond in het onderzoek naar het wezen, maar naar het onderling rapport der verschijnselen. Het is toch, zegt spreker, niet de bedoeling van den referent, dat voor wie op geloovig standpunt staat het onderling rapport der verschijnselen niet het onderwerp der wetenschap zou ziin. Wat is wetenschap ? Is kennis wetenschap ? Neen, wetenschap verschilt van kennis. Onder wetenschap verstaan wij een kennis der dingen in hun ouderlingen samenhang, niet een eenigszins dieper doordringen in haar wezen. Die twee zijden mogen niet worden voorbijgezien. Altijd heeft men zich dus voor te stellen een groep van verschijnselen, en naarmate die groep van verschijnselen, waartusschen de onderlinge samenhang bestaat, hooger staat, klimt haar wetenschappelijk karakter. Te meer mjst spreker op deze opvatting van wetenschap, omdat op deze wijze helder aan den dag treedt, hoe onmisbaar het geloof bij de wetenschap is. Bijna iedere wetenschap immers is gegrond op veronderstellingen, op hypothesen. Dit zien we met name in de natuurkundige wetenschap, die van rationalistische zijde onder de exacte wetenschappen wordt gerekend. Men kan daar beter weten, wat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's