GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Zeven-en-dertigste Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 44

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XLII

^Waarachtige, het afosolute of volstrekte Beginsel is. Hij, nit "Wien, door Wien en tot Wiens verheerlijking alle dingen i n wereld en leven zijn. Niet anders loeren, omdat zij met lall© Gereformeerde Christenen zich het ontstaan en het wezen ivaa wereld en leven niet anders kunnen voorstellen, !niet anders knnnen denken. Met dit laatste hangt, zegt spreker, op het innigst saam wat in h e t derde lid of den s t a a r t dezer stelling is nitge'sproken: de Theologie is in het wetenschappelijk organisïae dezer Universiteit het hoofd en het hart. Dat is wat spreker bedoelt met het l?arak'tor, het theologiscli ka.ra,kt6r onzer Vrije Universiteit. Theologie nu, zoo begint hij' zijn toelichting, is hier de kennis van den Zichzelf aan de menschen openharenden God. Onze (i odskfennis begint dan ook niet bij ons, Inaar bij Hem, di(}, gelijk van alle dingen, ook van deze onze kennis h e t .Beginsel of het Principium is. En wijl nu de Heilige Schrift, als Goids Wooïd, het middel, het werktuig, het iustrumedt is, waardoor' ons' toekomt de kennis Gods, die in dit leven tiot Zijn eer en onzeizaligheid van noode is, zoo zeggen wij' ook, d a t de Heilige Schrift het principe of het beginsel der Theologie is. Maax. zegt spreker, achter die Schrift, als Ztjn, wer'ktuig, staait de eenig waarachtige, de levende God, en wanneer wat Hij i n die ~Schrift omtrent Zichzelf en omtrent de wereld en het leven in betrekking tot Hem openbaart, t o t inlioud van ons bewustzijn is geworden, en wel zóó, dat wü van d e waarheid daaromtrent vastelijk overtuigxl zijn, dan is d a t t e danken aan die wondere werking Gods, waaa-door het van nature verduisterd oog pnzer ziel wordt verlicht. Zulk een mensch is dan een van-God-geleerde, al is hij zonder meer nog geen Theoloog of Godgeleerde van zijn vak; maar een Theoloog' van zijn vak is een slecht Vakman, indien hij niet pok is een van-God-geleerde. Wajineer nu, zegt spreker verder, in de stelling wordt uitgesproken, dat in het wetenschappelijk organisme onzer Universiteit de Theologie het hoofd en het hart is, dan zit daarbij' dei gedachte voor van de a.nalogie tusschen onze Vrge Universiteit, als school voor Hoogeer Onderwijs m'Ot een menschelijk lichaiaim als een organisme. Gelijk toch een mensehelij'k lichaam een organisme is, doordat één levensbeg-insel zqn versohülende org-aiuen verbindt en doet' werkten, zoo is ook een nniversiteifc een wetenschappelijk organisme, wiannèer één levens beg Las el do verschillende wetenschappen, die in haar worden gedoceerd, verbindt en doet werken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Jaarboeken | 284 Pagina's

Zeven-en-dertigste Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Jaarboeken | 284 Pagina's