GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1936 - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1936 - pagina 28

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

26 recht te geven aan te nemen, dat ook in landen van Fransche taal een wederopleving van het Calvinisme in gang is. Ik denk nu niet in de eerste plaats aan de mij minder bekende orthodoxe groep in de Eglise Réformée EvangéUque, die zich thans gaat kanten tegen de voorgenomen vereeniging van de twee Fransche Kerken van Gereformeerde afkomst, al is er in latere geschriften van den Nestor dier groep, dien hoogbejaarden Doumergue, veel, dat ons uit het hart gegrepen is. In de eerste plaats heb ik het oog op het werk van Lecerf aan de Parijsche Faculteit, waar hij op het opkomend geslacht niet geringen invloed heeft. Dat bleek wel uit de hartelijke huldiging, die hem ten deel viel als Vader van het herleefde Calvinisme in Frankrijk, ter gelegenheid van de Journées d'Etudes te Parijs in Maart dezes jaars, waar hij onmiskenbaar de hoofdfiguur was. Ik denk ook aan de Brigade de la Dróme, de groep jonge predikanten, waarop Lecerf reeds voor eenige jaren te Londen de aandacht vestigde, vertegenwoordigers van een Réveil in Calvinistischen geest, die terugkeer tot de waarheid naar de Schrift begeeren in overeenstemming met de leer van Calvijns Institutie. Ik denk aan de Saussure in Geneve, die „in de leerschool van Calvijn" vorderingen blijft maken. Het is treffend wanneer zulke mannen — ik zou nog anderen kunnen noemen — ernstig aansluiting zoeken bij Nederlandsche Gereformeerden, terwijl zij bijna geen van allen van Nederlandsche geschriften kennis kunnen nemen. Treffend vooral, omdat in Frankrijk, en in Geneve, anders als hier te lande, of in Zuid Afrika, of Schotland, de weeropleving van het Calvinisme een rijsje is uit een afgehouwen tronk. Wat de uitwerking zal zijn van de beweging der geesten, die gaande is, zal de toekomst leeren. Het is thans nog maar een wolkje als eens mans hand. Maar voor ons is dit reeds alle aandacht waard. De roeping der Vrije Universiteit is toch niet tot Nederland beperkt. Ongetwijfeld draagt elke Universiteit en ook de onze, in de eerste plaats een nationaal karakter. Het verschil in taal, in Kerk, in recht, in school tusschen het eene land en het andere brengt mee, dat de normale opleiding aan Universiteiten in het eigen land plaats heeft. Maar de beoefening der wetenschap is toch ook veelszins internationaal. En voor de Nederlandsche Gereformeerde Universiteit wordt de internationale roeping nog versterkt door den plicht der dankbaarheid voor wat Nederland in de 16de eeuw heeft ontvangen van de Universiteit van Calvijn. , Een andere vraag is, hoe wij ons van onze internationale roeping te kwijten hebben. Daartoe zijn reeds vroeger maatregelen getroffen; er zijn reeds instellingen, die daaraan kunnen werken, al is van deze instellingen de financieele kracht beperkt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Jaarboeken | 178 Pagina's

Jaarboek 1936 - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Jaarboeken | 178 Pagina's