GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1966 - pagina 85

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1966 - pagina 85

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

2e De kosten èn hun groei verschillen voor de a faculteiten enerzijds en de f! faculteiten en de technische hogescholen anderzijds aanzienlijk. Betrouwbare gegevens over wat in ons land de groei is van het gedeelte van de begroting van het departement van Onderwijs en Wetenschappen over langere jaren aan het wetenschappelijk onderwijs besteed staan mij op dit ogenblik niet ter beschikking maar zullen ongetwijfeld te verkrijgen zijn. Om deze zaak los te maken van de situatie die op dit ogenblik in ons land zeer onoverzichtelijk is, gebruik ik gegevens die ontleend zijn aan Derek Price. Deze hebben betrekking op het aantal wetenschapsmensen, die in de Verenigde Staten samengevat worden onder de naam ,,scientist". De groei cijfers voor deze aantallen scientists zijn zo, dat zij Europa in 15 jaar, in Amerika in 10 jaar, in Rusland in 7 jaar en in China in 5 jaar verdubbelen. De totale kosten van onderzoek en ontwikkeling (research and development) verdubbelen in Amerika in 5 jaar, doordat o.a. de gebruikte apparatuur steeds uitbreidt en steeds verder verfijnd wordt. In deze tijd dat dit aantal scientists verdubbelt, worden de kosten dus viermaal 20 hoog. Uit deze cijfers is geen numerieke conclusie te trekken over de kosten van het wetenschappelijk onderwijs in Nederland in 1980. Het staat echter vast dat een verdubbeling van het aantal studenten, de kosten meer dan tiveemaal zo hoog zal maken, afgezien van inflatoire tendenzen. Of de verdubbeling van het aantal universiteiten in 15 jaar mogelijk is hangt dus af van de volgende factoren: ie De stijging van het bruto nationaal inkomen en het gedeelte daarvan dat via de belastingen in de schatkist vloeit. 2e Welk percentage van de rijksinkomsten wordt aan wetenschappelijk onderwijs en onderzoek besteed? Hieruit volgt dat de mogelijkheid van de verdubbeling van het aantal hogescholen niet uitgesloten is, maar afhangt van een groot aantal, althans voor mij onoverzichtelijke zaken, die van politieke, sociale en economische aard zijn en te maken hebben met de verdeling van de welvaart. Men gaat nu algemeen uit van de stelling dat het wetenschappelijk onderwijs eerst het geld dat ervoor wordt gegeven uit de schatkist maar beter moet besteden en dat er geen sprake behoeft te zijn van een groei van de middelen, die zelfs 83

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's

Jaarboek 1966 - pagina 85

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's