GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 111

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKBESPREKING.

Jean Pelseneer: L'Evolution de la notion de phénomène physique des primitifs a Bohr et Louis de Broglie. (Office International de Librairie, Brussel, 1947, 177 pgs., 135 frs). Deze ..legons sur l'histoire de la pensee scientifique professées a l'Université libre de Bruxelles" verdienen om meer dan een opzicht onze belangstelling. De schrijver, welbekend op het gebied van de geschiedenis der wetenschappen, heeft een macht van gegevens bijeengebracht in dit vlot geschreven, leesbare boekje."Zijn betoog is uiteraard doordrongen van zijn grondstelling, dat een rationeel natuurwetenschappelijk denken, dat de wereld onzer zintuigen wil verklaren, eerst kan ontstaan en groeien, wanneer de mens zich volkomen heeft los gemaakt van de wereld van de godsdienst. De vijf hoofdstukken willen een korte geschiedenis van het natuurwetenschappelijk denken zijn, waarbij aan het laatste en langste hoofdstuk de rol wordt toebedeeld de lezer in te leiden tot een beter begrip van de opkomst en groei der moderne natuurkunde. Stellen we ons op het uitgangsstandpunt van de schrijver, dan is hij hierin zeer goed geslaagd. Onze bezwaren komen echter tot uiting zodra we hem volgen op de weg, die hij inslaat. In de eerste hoofdstukken ,,Les origines de la notion de phénomène naturel" en ,.Signification du polythéisme et du monothéisme au point de vue de revolution de la pensee scientifique" betoogt de schrijver, dat het natuurwetenschappelijk denken, wanneer dat in pre-klassiek en klassieke tijd ontwaakt, andere vormen heeft aangenomen, dan ons gemeenzaam zijn. Het verband tussen de verschillende waargenomen natuurverschijnselen wordt anders gelegd dan tegenwoordig, en wel meest niet-rationeel. De natuurverschijnselen worden nog niet geabstraheerd van die vele aspecten van het leven, die op de mens aanstormen. Zij worden ingelijfd in een ,.totaal" wereldbeeld, dat alle aspecten van het menselijk bewustzijn omvat. Tot hier kan men de schrijver volgen. De Oudheid kent geen begrip ,,natuur" zoals wij dat kennen. Geestelijke en zintuigelijke waarneming worden dooreen gemengeld en in volkomen gelijke waardering gebruikt om het wereldbeeld op te bouwen. De schrijver steunt bij zijn betoog sterk op de inzichten van L e v y-B r ü h 1 en hierin kunnen wij hem niet volgen. L e v y -

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1948

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 162 Pagina's

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 111

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1948

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 162 Pagina's