GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 213

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET THEOLOGISCH ASPECT VAN DE HOMOSEXUALITEIT

173

afgevraagd wat dit voor de homosexueel betekent. U zult zich echter mijn opmerking herinneren, dat een heterosexueel zich alleen met een ethiek voor homosexuelen mag bezighouden in de begeerte hem op de juiste wijze te benaderen, hem m.a.w. lief te hebben als zichzelf. Indirect zijn wij daarom ook voortdurend met een ethiek voor heterosexuelen bezig geweest en ik wil graag tenslotte dit nog met enige opmerkingen aanvullen. Allereerst moeten wij juist in het licht van het liefdegebod er m.i. elkaar aan herinneren, dat het uitdrukkelijk aan de orde stellen van het probleem van bepaalde medemensen onwillekeurig tot hun isolering en tot farizeïsme van de andere kant kan leiden. Al proberen we vandaag ook nog zo bescheiden en liefdevol over de homosexualiteit te spreken, toch kan juist in deze liefdevolle bescheidenheid de gedachte zich openbaren dat we het nu toch wel over bijzonder abnormale mensen hebben gehad. Ik wil helemaal niet ontkennen dat de homosexualiteit een apart probleem is. Maar de gemeenschappelijkheid tussen hetero- en homosexuelen bestaat niet slechts (excusez du peu!) in het feit, dat we allen zondaren zijn en allen vergeving nodig hebben, maar ook hierin, dat de heterosexueel het tegennatuurlijke en de conflictsituatie van de homosexueel in z n eigen leven kan terugvinden. Het probleem van de homosexualiteit is het probleem van de heterosexualiteiti Onder dit voorbehoud zou ik nog drie punten willen noemen in verband met de vraag hoe de heterosexueel zijn homosexuele naaste zal liefhebben als zichzelf. Ik heb betoogd, dat juist de Bijbel, juist het liefdegebod tot observering, tot bestudering van de werkelijkheid dringt. Christenen moeten bij het onderzoek naar het wezen van de homosexualiteit vooraan staan, juist omdat het hier toch wel in zeer specifieke zin gaat om mensen in nood. U kunt het beter beoordelen dan ik, maar is mijn indruk fout dat ook hier (evenals op zoveel andere gebieden van het leven) de kinderen van de duisternis vaak schranderder, meer terzake kundig zijn dan de kinderen van het licht? Ik wijt de schuld hiervan allereerst aan de theologie. Mocht mijn visie op de Bijbel in dezen juist zijn (en ook zonder dat!) dan zal de houding van de heterosexuele meerderheid tegenover deze geïsoleerde minderheid grondig moeten worden herzien en zullen we met onze (misschien wel goedbedoelde) apartheidspolitiek moeten breken. De vraag wordt dan natuurlijk urgent: hoe dit moet? Ik ben van mening, dat er allereerst in het individuele vlak hier grote dingen zijn te doen. We lopen de homosexuele naaste dikwijls voorbij, —

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's