GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 83

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

VERBAND TUSSEN ZONDE EN ZIEKTE

63

totale aandacht schenkt. Mary Ellen Chase is van mening, dat in de bijbel juist zeer weinig aandacht wordt geschonken aan ziekten. De geringe nadruk en de weinige betekenis die ziekten in de bijbel krijgen, zou veroorzaakt worden door het feit, dat het Joodse volk een lichamelijke en geestelijk zeer gezond volk zou zijn geweest. Het bergachtige Judea zou een gezond effect hebben gehad op de bewoners. Chase wijst er in dit verband op, dat waar over ziekten in de bijbel wordt gesproken, dit altijd mensen uit de kustvlakten betreft of uit Samaria, maar niet mensen afkomstig uit het heuvelachtige landschap van Judea. Een zeer oude lofzang op de geneeskunde vinden we terug in het apocriefe boek van Jozua ben Sirach. In de tweede eeuw voor de christelijke jaartelling is dit boek door een vooraanstaande inwoner van Jeruzalem samengesteld. Het bevat wellicht de oudste lofrede op de geneeskunde die van een leek afkomstig is. „Eert de arts met de eer die hem toekomt, want U kunt hem nodig hebben. Want God heeft ook hem geschapen. Van de Allerhoogste God komt de genezing, maar de geneesheer zal de eer van een koning daarvoor ontvangen. De vaardigheid van de arts mag hem tot trots zijn, hij moet bewonderd worden ook temidden van de andere grote h e r e n . . . . Maak ruim plaats voor de medicus, want het is God, Die hem geschapen heeft; laat hem daarom niet weggaan, want ge kunt hem nodig hebben. Er komt een tijd, waarin het succes voor het leven in zijn handen rust." Deze lof voor de medicus en de geneeskunde zou ons er toe kunnen brengen te vermoeden, dat er een bloeiende medische wetenschap, zelfs een bijzondere Joodse geneeskundige school in het klassieke Israël heeft bestaan. Toch blijkt noch uit de bijbel, noch uit de klassieke literatuur, die in onmiddellijk verband met de bijbel ontstaan is, daarvan iets. Maar onderschatten mag men aan de andere kant de betekenis van het oude Israël voor de geneeskunde toch ook niet. De grote medicus-historicus Karl Sudhoff, heeft de betekenis van het oude Israël als volgt omschreven; „Twee van de grootste hygiënische gedachten van de mensheid ontlenen hun oorsprong aan het Jodendom.... de wekelijkse rustdag en de directe prophylaxe tegen besmettelijke ziekten. De betekenis van de gedachte van een wekelijkse rustdag is duidelijk, al is de hygiënische waarde van de rustdag niet altijd genoeg gewaardeerd.... Als het Jodendom de mensheid niet meer had geschonken dan de insteüing van de wekelijkse rustdag, dan nog zouden we reeds gedwongen zijn het als een van de grootste weldaden voor de gehele mensheid te be-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 83

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's