GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 164

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

128

DE NATUURKUNDIGE IN DE SAMENLEVING

Een meer rechtstreeks gevolg van de ontwikkeling der natuurwetenschap is de verandering in wereldbeeld, nu de natuur zelf op allerlei manieren manipuleerbaar blijkt. Dit laatste gebeurt met technische hulpmiddelen, zodat wij weer zijn teruggekeerd tot het eerstgenoemde beïnvloedingskanaal, In het volgende zullen wij ons zoveel mogelijk daartoe beperken. Deze overwegingen moeten niet de indruk wekken, dat grote projecten zonder meer kunnen worden verwezenlijkt door geavanceerde natuurwetenschappelijke-technische hulpmiddelen toe te passen en dat de techniek bij uitstek als drijvende kracht bij de menselijke ontwikkeling heeft gediend. De socioloog Mumford'') wijst in dit verband op de pyramidebouw, waarbij slechts gebruik werd gemaakt van het hellende vlak en de hefboom. Het wiel en de takel waren nog niet uitgevonden. Essentieel bij het tot stand komen van deze imponerende bouwwerken was de sociale organisatie, welke op haar beurt alleen weer mogelijk was door de ontwikkeling van de taal en de communicatie. Zonder deze zijn ook heden ten dage grote projecten als een maanreis of een gecompliceerd fysisch experiment niet mogelijk. Communicatie en organisatie zijn daarbij zelf tot een techniek geworden. De conclusie is, dat de rol van de zuivere en toegepaste natuurwetenschap niet moet worden overschat. §2. Ethiek Deze rol is echter groot genoeg om ons af te vragen aan welke normen de fysicus moet voldoen bij de uitoefening van zijn beroep. Wij komen daarmee op het terrein van de sociale ethiek, een gebied dat volgens de inaugurele oratie van Kuitert") in protestants-christelijke kringen te weinig betreden wordt. Een christen en dus ook een christen-academicus zal de bronnen van zijn sociale ethiek zoeken in het evangelie, hoewel de rechtstreeks sociaal-ethische aanwijzingen in de bijbel niet altijd toepasbaar zijn vanwege de veranderde structuur van de samenleving. Onze positie als burgers in een democratie, waar wij de overheid kiezen en kunnen vervangen is duidelijk verschillend van die van de christenen in de tijd van Paulus. Wij zullen daarom terug moeten gaan naar algemene noties en die steeds opnieuw in een concrete situatie verwoorden, zoals ook een profeet als Amos in zijn visie aan het begrip gerechtigheid een andere inhoud gaf dan de meeste van zijn tijdgenoten. Het is trouwens duidelijk dat ook de laatste eeuwen sommige inzichten in goed en kwaad veranderd zijn. Nog 200 jaar geleden verhandelden wij slaven, nog 100 jaar geleden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 164

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's