GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 58

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

38

AGGRESSIVITEIT IN DE BIJBEL

heeft in een artikel voer aaggressiviteit een belangrijke opmerking gemaakt die ik hier centraal wil stellen. Ze voert de gedachte in dat de aggressiviteit te verstaan is als een ontspoorde dialoog, een gedegenereerde dialoog, een bedorven dialoog. Er is een dialoog tussen Kaïn en zijn broer Abel maar ook tussen God en Kaïn en omdat deze laatste strandt maakt hij plaats voor de mislukte eerste dialoog en loopt uit op aggressiviteit, die eindigt met een moord. Zo ziet men in de hele bijbel, wanneer men die in vogelvlucht overziet, zoals ik zo graag doe, als een heuvellandschap prachtig gelukte dialogen die schitterend zijn, en mislukte dialogen waarbij door het mislukken van de dialoog de aggressie komt. Goust, huisarts uit Parijs, vertelt van patiënten die problemen hebben en de dialoog nodig hebben met hun arts, en ziek worden omdat er geen dialoog is. Dan spreekt men van psychiatrische patiënten, maar dan zijn wij, artsen, verantwoordelijk voor deze psychiatrische gevallen. Dan gaat het om levensproblemen die de arts van de patiënt aangaan en niet de psychiater. Dan komen we bij twee begrippen volgens welke aggressiviteit een verhindering voor de dialoog is en de dialoog de oplossing voor de aggressiviteit is. Als arts moet men begrijpen dat in die aggressie een stuk verklaarbaar onbehagen zit, als mens zal men echter tegelijkertijd de uitbarsting als onredelijk ervaren. De polariteit tussen die twee kan slechts worden overbrugd als de aggressie door beide partijen kan worden gezien als een poging om de bedorven dialoog weer op gang te brengen, zoals Plattner zo mooi zegt in zijn boekje over huwelijksproblemen, dat een „bestseller" aan het worden is in Amerika. Hij schrijft dat de conflicten in een huwelijk een bron voor geestelijke groei voor iedereen betekenen. Het is antwoord geven op de aggressiviteit van de ander. De bijbel spreekt minder tot de aggressieven dan tot hun verontruste gesprekspartners. In de bergrede zegt Jezus; „Als iemand iets tegen u heeft moet gij naar hem toe gaan". Het gaat hier om onze houding t.o.v. de aggressieven. Eens is iemand aggressief tegen Jezus ( de Gadarener) en je voelt dat Jezus vooral probeert hem te begrijpen. Ik geloof dat daar een les in is voor de arts. Hier wordt uitgebeeld hoe het verlangen de ander te overwinnen wordt vervangen door het verlangen de ander te begrijpen. Aggressiviteit kan tijdens de conferentie onder ons ontstaan. De eerste dagen zijn we allen vol goede voornemens en beheersen ons, maar onze geïrriteerdheid komt na twee of drie dagen. Men vindt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's