GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kijk op VU! - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kijk op VU! - pagina 8

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

vinden te zijn voor vreedzame coëxistentie; W a g e n i n g e n is zogezegd

een soort hogere streekschool, niet verzuild. En zelfs aan de

Koninklijke Militaire Academie van Breda moet die vreedzaamheid

bestaan, want de zonen van Mars worden er onverzuild opgeleid.

Een ingewikkelde zaak, dat Nederlands onderwijs met al die ver-

zuiling. De minister van onderwijs heeft er dan ook een mammoet

van gekregen. Een verzuilde mammoet uiteraard.

V o e l t het Nederlandse volk zich nu dood-ongelukkig met al die

verzuiling?

Toch niet. M e n moppert er soms wat over, men steekt er wat de

draak mee — maar serieuze pogingen er een eind aan te maken

worden toch nauwelijks ondernomen. W a t ondernomen w o r d t is

immers niet als serieus te bestempelen, geen wezenlijke inspanning

om de anderen recht t e laten wedervaren, geen echt streven naar

fusie. Hoogstens zijn het wat plompe pogingen de ander te verleiden

zijn groep in de steek te laten, waarbij dan een troostprijsje in het

vooruitzicht w o r d t gesteld. M e n kent die affiches: „ O n v e r d e e l d naar

de openbare school", met pretentieus als 'nationaal symbool de

Nederlandse vlag op de achtergrond. Troostprijs is dan godsdienst-

onderwijs op die openbare school. O p zichzelf een prachtig iets

en men kan er zich over verblijden dat die kansen worden geboden

niet alleen, maar ook in steeds toenemende mate benut. Maar

daarnaast blijft dan toch de vraag klemmen of de pedagogie, die

de onderwijzer bewust of onbewust van uur tot uur leidt, uitgaat

van een godsdienstige of van een ongodsdienstige wereld- en

mensbeschouwing.

Hoe komt het toch, dat men op die verzuiling foetert, er wel mee

spot, maar er in feite toch eigenlijk de strijd niet tegen aanbindt?

Bij het overwegen van die vraag zal blijken, dat er niet een een-

voudig antwoord op te geven is; er zijn v e l e redenen te noemen.

Men dient voorop te stellen, dat er bij alle zuilen een zeker heimwee

naar eenheid is te constateren. Bij de sterk ingrijpende en aan-

grijpende gebeurtenissen van bezetting en bevrijding, toen de hele

Nederlandse samenleving in beroering was gekomen, heeft het korte

tijd geschenen dat de vurig begeerde eenheid was te realiseren.

In het verzet hadden de anti-revolutionair en de communist schouder

aan schouder gestaan, had de anti-papist waardering gekregen voor

h e i Nederlands episcopaat en scheen een „Nederlandse U n i e " de

6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's

Kijk op VU! - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Publicaties VU-geschiedenis | 108 Pagina's