Medische psychologie - pagina 283
10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.
Communicatievaardigheden in de opleiding tot arts 281
opleiding geïntegreerd met de medische kennis van de studenten. Mede ten behoeve
van dit project is een landelijk beraad van onderwijscoördinatoren medische
psychologie en inhoudsdeskundigen op het gebied van communicatie-
vaardighedenondenwijs georganiseerd, waarbij door vertegenwoordigers van de acht
medische faculteiten informatie werd uitgewisseld. Dit heeft geleid tot een supplement
op het raamplan dat door het convent van hoogleraren medische psychologie is
vastgesteld (december 1995).
Teneinde een beeld te krijgen hoe het communicatievaardighedenonderwijs op de
Vrije Universiteit wordt beoordeeld, zijn de onderwijsevaluaties van studenten en
docenten geanalyseerd. De meningen bleken niet erg uiteen te lopen. Algemeen
wordt een betere spreiding van de lessen over het jaar werd bepleit. Ook een
ongunstige inroostering (bijvoorbeeld practica tijdens een moeilijk blok) wordt
herhaaldelijk genoemd. Punt van kritiek is ook het gebruikte boek: Schouten, J.A.M.
(1988).^ Het boek zou volgens de studenten niet praktisch genoeg zijn. Er zou meer
en nieuw videomateriaal van arts-patiëntgesprekken moeten komen. Ook zouden
studenten graag de mogelijkheid krijgen om te oefenen met simulatiepatiënten.
Docenten zeggen weinig te weten van wat er in de practica in voorafgaande jaren
wordt behandeld en geoefend en wat er in volgende practica op het programma staat.
Veel docenten zouden een gerichte en gestructureerde docententraining, of in ieder
geval meer onderling overleg, op prijs stellen. Een veel gehoorde opmerking van
docenten is dat de ontwikkeling van casuïstiek adequate aandacht moet krijgen. Een
manco in de huidige opleiding is volgens hen ook dat de integratie van medische
kennis en gespreksvaardigheden pas tijdens het algemeen co-assistentschap
plaatsvindt. Bovendien zouden meer 'medische' en 'realistische' casussen de pre-
doctorale studenten beter aanspreken.
Aangezien de doelstellingen van het te ontwikkelen onderwijsprogramma moeten
aansluiten bij de eindtermen uit 'Raamplan 1994', is de practicumstof geëvalueerd in
het licht van deze eindtermen. Daartoe zijn allereerst dié eindtermen uit Raamplan
1994 geselecteerd die te maken hebben met communicatievaardigheden en attitude.
De geselecteerde eindtermen zijn zo concreet en specifiek mogelijk beschreven in
termen van zichtbaar (en dus eventueel ook toetsbaar) gedrag. Deze gedragingen
kunnen daardoor ook ondenwerp van training zijn. Deze eindtermen en
gedragsbeschrijvingen zijn aangevuld met suggesties van de onderzoekers van het
onderwijskwaliteitsproject en de docenten van de practica. Na evaluatie bleek dat
vrijwel alle vaardigheden zoals opgesteld in de op het Raamplan 1994 gebaseerde
eindtermen, in het onderwijs aan de orde kwamen. Toch is een en ander voor
verbetering, uitbreiding en systematisering vatbaar. Meer aandacht zou moeten
uitgaan naar de eindtermen genoemd onder de kopjes: 'begeleiden', 'communicatie
tijdens lichamelijk onderzoek', 'werken in teamverband' en 'reflectie'.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's