GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Medische psychologie - pagina 283

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Medische psychologie - pagina 283

10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Communicatievaardigheden in de opleiding tot arts 281

opleiding geïntegreerd met de medische kennis van de studenten. Mede ten behoeve

van dit project is een landelijk beraad van onderwijscoördinatoren medische

psychologie en inhoudsdeskundigen op het gebied van communicatie-

vaardighedenondenwijs georganiseerd, waarbij door vertegenwoordigers van de acht

medische faculteiten informatie werd uitgewisseld. Dit heeft geleid tot een supplement

op het raamplan dat door het convent van hoogleraren medische psychologie is

vastgesteld (december 1995).

Teneinde een beeld te krijgen hoe het communicatievaardighedenonderwijs op de

Vrije Universiteit wordt beoordeeld, zijn de onderwijsevaluaties van studenten en

docenten geanalyseerd. De meningen bleken niet erg uiteen te lopen. Algemeen

wordt een betere spreiding van de lessen over het jaar werd bepleit. Ook een

ongunstige inroostering (bijvoorbeeld practica tijdens een moeilijk blok) wordt

herhaaldelijk genoemd. Punt van kritiek is ook het gebruikte boek: Schouten, J.A.M.

(1988).^ Het boek zou volgens de studenten niet praktisch genoeg zijn. Er zou meer

en nieuw videomateriaal van arts-patiëntgesprekken moeten komen. Ook zouden

studenten graag de mogelijkheid krijgen om te oefenen met simulatiepatiënten.

Docenten zeggen weinig te weten van wat er in de practica in voorafgaande jaren

wordt behandeld en geoefend en wat er in volgende practica op het programma staat.

Veel docenten zouden een gerichte en gestructureerde docententraining, of in ieder

geval meer onderling overleg, op prijs stellen. Een veel gehoorde opmerking van

docenten is dat de ontwikkeling van casuïstiek adequate aandacht moet krijgen. Een

manco in de huidige opleiding is volgens hen ook dat de integratie van medische

kennis en gespreksvaardigheden pas tijdens het algemeen co-assistentschap

plaatsvindt. Bovendien zouden meer 'medische' en 'realistische' casussen de pre-

doctorale studenten beter aanspreken.

Aangezien de doelstellingen van het te ontwikkelen onderwijsprogramma moeten

aansluiten bij de eindtermen uit 'Raamplan 1994', is de practicumstof geëvalueerd in

het licht van deze eindtermen. Daartoe zijn allereerst dié eindtermen uit Raamplan

1994 geselecteerd die te maken hebben met communicatievaardigheden en attitude.

De geselecteerde eindtermen zijn zo concreet en specifiek mogelijk beschreven in

termen van zichtbaar (en dus eventueel ook toetsbaar) gedrag. Deze gedragingen

kunnen daardoor ook ondenwerp van training zijn. Deze eindtermen en

gedragsbeschrijvingen zijn aangevuld met suggesties van de onderzoekers van het

onderwijskwaliteitsproject en de docenten van de practica. Na evaluatie bleek dat

vrijwel alle vaardigheden zoals opgesteld in de op het Raamplan 1994 gebaseerde

eindtermen, in het onderwijs aan de orde kwamen. Toch is een en ander voor

verbetering, uitbreiding en systematisering vatbaar. Meer aandacht zou moeten

uitgaan naar de eindtermen genoemd onder de kopjes: 'begeleiden', 'communicatie

tijdens lichamelijk onderzoek', 'werken in teamverband' en 'reflectie'.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's

Medische psychologie - pagina 283

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's