Is studeren ook al een last? - pagina 41
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
en geneeskundige vaardigheidstrainingen, klachtenblokken en een
ALCO aan het begin van het vijfde studiejaar.
In de faculteitsraad gaat het moeizaam met dit plan, het faculteitsbe-
stuur onder leiding van de decaan Rümke, weet niet of ze dit wel wil,
maar kan de commissie ook niet remmen. De discussies zijn dan ook
omzichtig, studenten spreken zelfs van een bewuste vertragingstactiek.
Toch gaat de commissie met dit plan in de hand naar de vakgroepen,
die meest welwillend zijn.
Niet iedereen is even enthousiast over de nieuwe plannen, het aan-
tasten van de autonomie van hoogleraren en vakgroepen wordt als
bedreigend ervaren. Persoonlijk kan ik dat merken aan een tweetal
brieven van hoogleraren die ik toegestuurd krijg en waarin in niet
mis te verstane woorden wordt aangegeven dat ik op de verkeerde
weg ben. Eén hoogleraar heeft sindsdien mij, tot aan zijn dood,
alleen nog maar begroet met: "Ha, daar hebben we de man die het
curriculum verknoeid heeft". Vele anderen zagen mij als een verra-
der De prekliniek waar ik uit voortkwam, ging in bijdrage achteruit
ten faveure van de kliniek, maar wat nog erger was de zachte sector
- huisartsgeneeskunde en gedragswetenschappen - groeide. "Je lijkt
wel een huisarts " was een bekende kreet van afschuw. De opmerking
"Je bent niet eens arts, wat weet jij ervan" kon dan ook snel gepa-
reerd worden met de tegenopmerking "als ik een arts was, was ik de
verkeerde soort".
2. De propedeuse
In maart 1979 komt dan eindelijk het voorstel voor inrichting van de
propedeuse in de raad. Dit voorstel wordt aanvaard en de eerste "pro-
jectgroepen" worden ingesteld. Daarmee is een begrip geïntroduceerd
dat nog niet eerder in de geschiedenis van de faculteit was voorgeko-
men en dat een belangrijke ontwikkeling in gang zou zetten.
Het voorstel definieert 6 blokken :
• introductie, 80 uur
• inleiding in geneeskundig handelen, 300 uur
• inleiding in structuur en functie, 800 uur
• inleiding in menselijk gedrag, 160 uur
• algemeen wetenschappelijke vorming, 160 uur
• inleiding in gezondheidszorg, 115 uur
39
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's