GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 32

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

bestuur moet het terugtrekken. Er ontstaat een compromis in de vorm

van een brief, waarin zal staan dat we zullen proberen een zesjarig

programma te maken, maar ons het recht ons voorbehouden van een

langer programma; het eerder ingestuurde programma wordt terug

getrokken.

De ruzie over de opstelling ten opzichte van het College van Bestuur

duurt vergaderingen lang door; 6 jaar of 6 en 9 maanden, wat moet nu

de curriculumduur zijn waar we ons achter stellen? Kunnen wij nog

wel met iets anders komen, nu de meeste andere faculteiten in het land

van zes jaar uitgaan?

In december is er een nieuwe rel; de studenten verlaten demonstratief

de raadzaal, nadat de capaciteit van de faculteit op 200 is gesteld. Zij

vinden dat de raad zijn verantwoordelijkheid voor de gezondheidszorg

niet neemt door zo weinig studenten te willen opleiden. De reden voor

het lage getal is de capaciteit in de co-fase, die alsmaar niet vergroot

wordt.

Opnieuw een facultaire studiedag over onderwijs. Zoals ik in een arti-

kel in Mediaan stel zijn deze dagen nodig, omdat de faculteit een

groeiproces moet doormaken vanuit een oud, vastgeroest systeem,

naar een nieuwe wijze van onderwijs geven. De leden van de commis-

sie Herprogrammering komen ruimschoots met hun ideeën aan bod.

Het concept "basisarts" wordt gepresenteerd, er wordt gedebatteerd

over probleem-georiënteerd onderwijs, over de doelstellingen van de

propedeuse. Er wordt warm gesproken over de verbinding van syste-

matisch onderwijs en daarmee gelijklopend probleemgericht onderwijs.

In de raad van mei kan eindelijk het rapport van de commissie

Herprogrammering worden besproken. Op wat dit allemaal inhoudt zal

ik in de volgende paragraaf ingaan.

Tot de laatste raadsvergadering in juni wordt gelegenheid gegeven de

eindconclusies van dit rapport te amenderen. In juni kan ik de beslui-

ten van de commissie, die ik geherformuleerd heb, omdat ik ze niet

concreet genoeg vind, presenteren. Over de nieuw te vormen commis-

sie, die op grond van de genomen besluiten een curriculum moet

maken, lopen de meningen nog uiteen; een grote, breed samengestelde

commissie met een breed takenpakket of eerst een kleine commissie

met een kleine taak en eerst na rapportage een verdergaande taak. Er

komt uiteindelijk, enigszins tegen de wens van het bestuur, een grote

commissie, met een uitgebreide opdracht.

30

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's