GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 9

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De propedeuse is behoorlijk selectief, maar ook in de volgende jaren

is er een aanzienlijke uitval van studenten, waar niemand zich zorgen

over maakt.

Zo loopt het onderwijs, verzorgd door een nog klein aantal hooglera-

ren en lectoren, zonder al teveel aanpassingen door tot in 1967 het

Interfacultair Overleg Geneeskunde een nieuw curriculum publiceert.

Het curriculum zou zes jaar moeten worden, waarbij aan het eind een

assistent-arts-examen wordt afgelegd, waarmee niet een volledige

bevoegdheid zal worden verkregen. In het zevende jaar wordt een pre-

specialisatie gevolgd waarna het artsexamen wordt afgelegd.

Naar mijn weten wordt dit nooit bereikt, maar wordt aan het eind van

het zesde jaar het arts-examen afgelegd dat toegang geeft tot de ver-

volgopleidingen, waaronder de eenjarige huisarts-opleiding.

Ik spreek over een zesjarige opleiding, maar - zoals ook verder nog

wel zal blijken - worden er wel zes jaren gedefinieerd, maar de ver-

plichtingen van de studenten zijn zodanig dat deze op z'n snelst in zes

jaar en negen maanden kunnen worden afgerond en er praktisch nie-

mand in slaagt het arts-examen binnen 8 jaar te behalen.

Wat gebeurt er nu wel aan de VU bij die verkorting van het officiële

curriculum? Er vindt een kleine verschuiving naar voren plaats, door

een vermindering van de exacte en preklinische vakken. Hierdoor kan

in het derdejaar algemene ziektekunde worden gegeven en een inlei-

ding in de klinische hoofdvakken. De vakken inwendige geneeskunde

en kindergeneeskunde kunnen na het vierdejaar al worden afgesloten.

In het vijfde jaar worden blokcursussen gegeven voor diverse vakken :

KNO, oogheelkunde, dermatologie, recepteerkunde en een inleiding in

de kliniek. Er zijn kortdurende junior co-schappen in de klinische vak-

ken. Voor sommige vakken vóór dat de studenten de stof in dat vak

bestudeerd hebben! Het co-schap inwendige geneeskunde wordt ook

in het vijfde jaar geplaatst. Het zesde studiejaar blijft beschikbaar voor

de overige co-assistentschappen. Niet alle faculteiten in Nederland

komen tot dezelfde indeling van de studie, het overleg tussen de facul-

teiten is ook niet groot.

Deze plannen liggen op tafel op het moment dat ik mij, zoals in de

komende hoofdstukken beschreven zal worden, buiten het laboratori-

um van Chemische Physiologic zal begeven om mijn neus te steken in

facultaire zaken.

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's