GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 4

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VOORWOORD

Dit boekje beschrijft een deel van de geschiedenis van de Faculteit

Geneeskunde van de VU. Het geeft geen geschiedschrijving in de for-

mele zin. Ik heb dit geschreven vanuit mijn eigen beleving, aanvanke-

lijk sterk vanuit de georganiseerde wetenschappelijke staf gezien, met

als uitgangsbasis het Laboratorium voor Chemische Physiologic. Als

bronnen voor die periode heb ik eigenlijk alleen gebruikt het archief

van de Wetenschappelijke Staf en mijn eigen geheugen. Dat zal de

dingen kleuren en subjectief maken. Het faculteitsblad Mediaan en

later NOVUM zijn na 1974 ook een belangrijke bron. Van 1968 tot en

met mijn raadsperiode gedurende de academische jaren '75 en '76,

eindigend met mijn voorzitterschap van de W.P-fractie, heb ik mij

actief bezig gehouden met de facultaire problematiek: democratisering

en onderwijs waren mijn belangrijkste interessevelden. Over deze

onderwerpen zal mijn verhaal dus voornamelijk gaan. Als ik in 1976

voorzitter van de herprogrammeringscommissie wordt en twee jaar

later onderwijscoördinator, verlaat ik de vakgroep en krijg ik een meer

vanuit het centrum van de faculteit komende blik. Ik ga me geheel

concentreren op het onderwijsterrein, maar houd ook oog op de andere

factoren, door mijn aanwezigheid in het faculteitsbestuur.

De faculteitsbesturen, die ik in deze periode meemaak zijn heel bepa-

lend voor de mogelijkheden die ik heb om de ontwikkeling van het

curriculum en de ontwikkeling van de afdeling Onderwij scoördinatie

te realiseren.

Ik noem hier de diverse decanen die leiding gegeven hebben aan de

besturen waarmee ik intensief contact heb tijdens deze ontwikkeling.

Allereerst Prof. Langevoort, die mij voorgedragen heeft als onderwijs-

coördinator, waarmee ik op diverse momenten een eerlijke en open

strijd gestreden heb, maar waarmee ik uiteindelijk, toen hij voorzitter

was van de eerste visitatiecommissie, vele jaren later, niet veel van

inzicht over het gewenste onderwijs verschilde.

Na Langevoort komt een periode van besturen waarmee ik een slechte

relatie onderhoud. Twee besturen staan onder leiding van Prof.

Rümke. In die tijd speelt de belangrijkste curriculumherziening en

neemt de opbouw van de afdeling onderwij scoördinatie een aanvang.

Mijn mening blijkt dan vaak lijnrecht tegenover die van het bestuur te

staan.

Een dieptepunt ontstaat in de korte periode van het decanaat van Prof.

Stam. Het komt zover dat ik drie maanden overspannen thuis blijf,

2

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 4

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's