GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 362

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 362

De Vrije Universiteit 1880-2005

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

lijk sprake van een 'christelijk commitment', da t wetenschap een remedie zal doen zoe­

ken tegen het menselijk lijden.­*' Alleen, la a t het niet gebeuren in na a m va n een groot

verhaal, da t slechts va lse zekerheid te bieden heeft. En toch evenmin in na a m va n elk

willekeurig klein verhaal, want de Vrije Universiteit heeft ha a r eigen traditie. Ze blijve

dus 'een christelijke vertelgemeenschap van geloofsverhalen'.''^ Brinkman koos dus voor

een pluralistische universiteit, die zich weliswaar christelijk wilde noemen va nwege de

herkomst van haar kleine verhalen, maar niemand bond aan het grote verhaal van de Ene

Naam en het onfeilbare Woord.

Een andere bena dering werd gekozen door de nieuw a a ngetreden rector E. Boeker,

die in 1993 zijn vier w's lanceerde, later uitgebreid tot vijf: waarden, waarheid, waardig­

heid, wijsheid en wa rmte."*^ Boeker probeerde niet zijn vijfta l geestelijk onder da k te

brengen bij de doelstellingen. Integendeel, wa a rdigheid moest iets zijn wa t geldig was

voor alle culturen, niet alleen voor de christelijke. ledere godsdienst moest gea ccepteerd

worden, mits slechts waardigheid behouden bleef Hoe Boeker da t bedoelde, legde hij

met een belangwekkend voorbeeld uit. 'Ik was laatst bij tandheelkunde op bezoek. Daar

hebben ze een vrouwelijke studiebegeleider, die zorgt voor de intake van buitenla ndse

studenten. Daar bleek algauw dat met name moslimstudenten er moeite mee hebben dat

ze voor een pla a ts a fha nkelijk zijn va n een vrouw. In die situa tie ga a t voor mij de

waardigheid va n de vrouw verre boven de waardigheid va n andere culturen. Als ze daar

moeite mee hebben, gaan ze maar ergens anders studeren.'" Men ziet dat wa a rdigheid

hier losgeraakt is van grondslag en doelstelling. De maatstaf ligt niet in de christelijke re­

ligie, maar in de seculiere normen en waarden va n de moderne Nederlandse sa menle­

ving. Politieke correctheid heeft de functie va n christelijk geloof overgenomen. De spe­

cifiek christelijke invulling ontbrak en werd ook niet beoogd.

Geleidelijk a a n werden grondslag en doelstelling geminimaliseerd. Begin 1995 vroeg

het College van Decanen aan de faculteiten, of de oecumenisch christelijke traditie gold

als selectiecriterium bij benoemingen. Alleen theologie en wijsbegeerte bea ntwoordden

die vraag bevestigend, a ls het tenminste ging om hoogleraren. De fa culteit der sociaal­

culturele wetenschappen verla ngde 'dat zij de traditie kennen en kunnen invoelen'. Bij

de anderen was gehechtheid a a n of bekendheid met die traditie geen aandachtspunt bij

de weging van sollicitanten. De medische faculteit vroeg niet meer dan een 'veelkleurige

beleving va n de eigen grondhouding'.+5 Ze moet zelf geloofd hebben da t die woorden

iets betekenden. Een jaar later werd aan alle faculteiten gevraagd een zelfbeeld op te stel­

len dat kon doen blijken hoe ze omgingen met de doelstellingen. Het bleek dat de hori­

zontale aspecten a a nzienlijk beter tot hun recht kwa men da n de verticale.­*^ De rechts­

filosoof A. Soetema n consta teerde een neiging, levensbeschouwing 'te versma llen tot

een a a nta l ethische vra gen, een a a nta l a chtergrondva kken, en wa t ma a tscha ppelijke

dienstverlening. Het dienen van de wereld komt aldus redelijk uit de verf De relatie tot

het dienen van de wereld tot het dienen van God niet. De genormeerdheid va n het eer­

ste vanuit het tweede evenmin.' Hij stelde voor de faculteiten te hulp te komen door het

358 EEN HOEKSTEEN IN HET VERZUILD BESTEL

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's

Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 362

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's