GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 383

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 383

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

J p.p. Kirschenmann: ethische reflectie op mens en milieu 379

losofie bleef om financiële redenen vacant. Vanwege de herformulering van andere

leeropdrachten zou deze leerstoel na verloop van jaren zelfs verdwijnen. Maar zo-

ver was het nog niet. Voorlopig kreeg prof. Kirschenmann de supervisie en coördi-

natie van de sectie kennis- en wetenschapsfilosofie. Hij had weliswaar de eindver-

antwoordelijkheid voor het onderwijs op dit terrein, maar hij hoefde er niet veel tijd

aan te besteden. Sinds 1981 gaf Schipper kennis- en wetenschapsfilosofie in de pro-

pedeuse en later ook in het eerste jaar van het doctoraalprogramma, en sinds 1992

gaf Radder een college in het laatste doctoraaljaar. Naast hen begeleidde ook Kir-

schenmann studenten met hun literatuurstudies en scripties.

Het faculteitsbestuur had Kirschenmann voor deze taak van supervisor gevraagd,

omdat zijn leeropdracht wijsbegeerte van de exacte natuurwetenschappen ook we-

tenschapsfilosofie omvatte. Derhalve was een uitbreiding van zijn leeropdracht niet

nodig. Op beide terreinen stond hij bekend als deskundig en trad hij op als promo-

tor.'' Maar hij had ook andere dingen te doen. Enkele jaren eerder was zijn leerop-

dracht namelijk uitgebreid met wijsgerige ethiek.

3 P.P. Kirschenmann: ethische reflectie op mens en milieu

Met het vertrek van Troost in 1984 was de leerstoel wijsgerige ethiek opgeheven,

maar het ethiekonderwijs moest wel worden gegeven. Troosts vroegere medewer-

ker drs. M. Valenkamp gaf het propedeusecollege, dat in 1987 werd overgenomen

door dr. M.C. Doeser. Het doctoraalcollege ethiek werd echter gedurende enkele

jaren niet gegeven. In 1986 kwam het faculteitsbestuur met het voorstel om de leer-

opdracht van de natuurfilosoof Kirschenmann uit te breiden met wijsgerige ethiek.

De faculteit had voor ethiek slechts een halve plaats beschikbaar. In overleg met

Kirschenmann besloot het bestuur dat zijn formatie voor filosofie der natuurwe-

tenschappen werd teruggebracht tot 0,5 fte, zodat hij met de uitbreiding van zijn

leeropdracht met wijsgerige ethiek een voltijdse aanstelling hield. Hier kwam bij dat

in de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen met betrekking tot de the-

matiek 'wijsbegeerte, natuurwetenschap en samenleving' behoefte bestond aan een

wijsgerig-ethische bezinning op vragen omtrent 'mens en milieu'. Kirschenmann

zou in dit project een actieve rol spelen en het bestuur van de Centrale Interfaculteit

was van mening dat die wijsgerig-ethische bezinning op 'mens en milieu' ook voor

het ethiekonderwijs in zijn faculteit belangrijk kon zijn. Kirschenmann had er wel

oren naar dat zijn leeropdracht werd uitgebreid met wijsgerige ethiek. Reeds voor

16 In de Faculteit der Wijsbegeerte trad Kirschenmann op als promotor van J.A. Radder, De materiële realise-

ring van wetenschap (1984), P. Blokhuis, Kennis en abstractie (1985), T.B. Jongeling, The Sceptical Biologist. An

Enquiry into the Structure of Evolutionary Theory (i99i),H.W. deRegt, Philosophy and the Art of Scientific Dis-

covery (1993), W.B. Drees, Taking Science Seriously. A Naturalist View of Religion (1994), (samen met H. Hart)

J.C. Wesselius, Objective Ambivalence. Feminist Negotations in Epistemology (2001) en A.P. Bos, Een kwestie

van beheersing. Over de rol van planten, dieren en mensen in technologische systemen (2004). In de toenmalige

Faculteit Natuurkunde en Sterrenkunde was hij promotor van T. Koetsier, On Lakatos' Philosophy of Mathe-

matics. An Essay in Quasi-Empiricism (1990), J. Kuiper, Ideas of Force. A Study of the Understanding of the

Conept of 'Force' of Secondary School Students in Zimbabwe (1991), PJ.J.M. Dekkers, Making Productive Use

of Student Conceptions in Physics Education. Developing the Concept of Force Through Practical Work (1997)

en I.V. Mutimucuio, Improving Student's Understanding of Energy. A Study of the Conceptual Development of

Mozambican First-Year University Students (1998).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 383

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's