Omstreden normalisering - pagina 248
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
en externe democratisering maken de weg daartoe niet vrij. Het poli-
tiek expressieve zegeviert. Pas in de loop van 1977, zeker twee jaar na-
dat de concessies zijn gedaan , gaan alle studentenvakbonden de vijf
jaar als een succes claimen. Deze vijfjaren moeten met alle kracht wor-
den verdedigd. Lia Randsdorp, onderwijssecretaris binnen het SRVU-
bestuur, concludeert in 1977 dat het verzet niet langer over de kaders
van de wet heen moet worden georganiseerd. Inzet zou een stringente
uitvoering van de wet, op basis van de behaalde concessies moeten
zijn. Voorkomen moet worden dat Van Kemenade, die vindt dat 80
procent van de opleidingen een vierjarige cursusduur krijgt, op basis
van deze aanname gaat korten op het budget van de universiteiten,
met alle negatieve gevolgen van dien, zoals: meer studentenstops,
minder onderwijsuren, taakverzwaringen voor de wetenschappelijke
staf en een leegloop van onderzoekbudgetten. De minister zou alle in-
gediende vijfjarige programma's zonder meer moeten goedkeuren. En
hij moet voldoende middelen beschikbaar stellen om vij^arige pro-
gramma's conform de invullingen van de faculteiten te kunnen reali-
seren. In de beste traditie wordt aan de VU een breed comité voor her-
structurering opgericht. Maar liefst veertig organisaties nemen eraan
deel.
De Academische Raad komt met een vergelijkbare inzet: de goed-
keuring van vijfjarige programma's, de universiteiten hebben meer
middelen nodig, overgangsproblemen vergen specifieke aandacht en
er moet ruimte zijn voor experimenten met cursusduur voor de pro-
pedeuse.^"^ De coalitie van AR en LOG zal uiteindelijk een weinig ef-
fectieve blijken te zijn. Minister Pais weet er wel raad mee, zo zuUen we
in het volgende hoofdstuk zien.
5.3 Successen in faculteiten
De langdurige deliberatie binnen LOG en SRVU over het al dan niet
accepteren van de wet mist vanuit het perspectief van de faculteits-
groepen elke grond. Terwijl in LOG-verband wordt gediscussieerd
over de eis van flexibele cursusduur, hebben de 'student-onderwijs-
technologen' die actief zijn in de facultaire onderwijspolitieke arena's
zich allang verzoend met de vij^arige cursusduur. Velen vinden het
een prima termijn voor een wetenschappelijke opleiding, temeer om-
dat de studieduur ruimer blijft dan de cursusduur. In commissies
wordt intensief gewerkt aan het bouwen en inrichten van de nieuwe
246
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 248](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's