GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 437

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 437

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

H^gfmmw-

I Sociaal-culturele en politieke filosofie 433

B. Goudzwaard: cultuurfilosoof gericht op de toekomst

Enkele jaren voor het afscheid van Griffioen was prof.dr. B. G o u d z w a a r d in 1999

met emeritaat gegaan. In hoofdstuk VE4 werd reeds beschreven dat hij sinds 1986

voor een dag per week aan de Centrale Interfaculteit was verbonden voor het vak

cultuurfilosofie. Naast een incidenteel doctoraalcollege gaf hij in de jaren negentig

in het kader van de avondcursus Wijsbegeerte en Spiritualiteit het onderdeel Spiri-

tualiteit en samenleving, waarin hij onder andere aandacht besteedde aan het boek

van H . Achterhuis, Het rijk van de schaarste. H o e w e l zijn bijdrage aan het facul-

taire onderwijs en onderzoek een geringe omvang had - en hij in dit hoofdstuk der-

halve een bescheiden plaats inneemt - , werd zijn participatie in de faculteit door

studenten en collega's zeer gewaardeerd. Als oud-politicus en oud-vakbondsman,

filosofisch geschoold econoom en leidinggevend figuur in ontwikkelingssamenwer-

king en oecumene leverde hij bijdragen in facultaire discussies die een toegevoegde

waarde hadden.

Bob G o u d z w a a r d was op 4 maart 1934 in Delft geboren en was na zijn econo-

miestudie in Rotterdam medewerker geworden van de D r . Kuyperstichting in D e n

Haag. Van 1967 tot 1971 was hij lid van de Tweede Kamer voor de Antirevolutio-

naire Partij en in de jaren zeventig had hij deelgenomen aan de besprekingen van

vertegenwoordigers van de Antirevolutionaire Partij, de Christelijk-Historische

Unie en de Katholieke Volkspartij ter voorbereiding van een fusie van deze partijen

tot het Christen Democratisch Appel. Toen het CDA in 1980 tot stand kwam, haakte

hij echter af.

Niet alleen de pragmatische koers van de partijleiding, maar vooral de steun die het in

wording zijnde CDA gaf aan offensieve massavernietigingswapens was voor hem on-

aanvaardbaar. Hij vond dat het CDA een te zwak politiek profiel had voor een beleid

van sociale rechtvaardigheid. Ook ontbrak het deze partij aan een kritische visie op

economische groei in relatie tot het bevorderen van een vitaal natuurlijk milieu. Hij

voorzag dat het CDA op verscheidene beleidsterreinen, bij gebrek aan een eigen visie,

een koers zou varen van een opportunistische machtspolitiek." Hij keerde het CDA

de rug toe en motiveerde zijn besluit met een verwijzing naar de Duitse theoloog

Bonhoeffer: 'Het gaat er niet om of je als held het toneel verlaat, maar hoe de komen-

de generatie zal leven'."

Zijn afscheid van het CDA zou ook een afscheid betekenen van de actieve politiek.

Intussen was hij in 1971 benoemd tot hoogleraar economie aan de Vrije Universiteit,

was van 1972 tot 1984 rector van de kaderschool van het CNV en werd in 1^81 fellow

van het Institute for Christian Studies in Toronto. In de jaren tachtig en negentig was

hij actief in interkerkelijke en oecumenische organisaties voor ontwikkelijkssamen-

A. Chaplin-Dengerink, Mind, Body and Art. The Problem of Meaning in the Cognitive Aesthetics of Susanne

K. Langer (1999), (met E.-W. Orth) C.H. Krijnen, Nachmetaphysischer Sinn. Eine problem-geschichtliche und

systematische Studie xu den Prinzipien der Wertphilosophie Heinrich Rickerts (2001), (met J. Tennekes) J.S. van

der Does de Willebois-Andrewes, Bodywork. Dress, Demeanour and Worldview in the South of Senegal (zooi),

A. van der Eist, De bevrijding van de holbewoner (2004), (met A.W. Musschenga) J. van der Stoep, Pierre Bour-

dieu en de politieke filosofie van het multiculturalisme (2005) en H J . Haenen, Afrikaans denken. Ontmoeting,

dialoog en frictie. Een filosofisch onderzoek (2006).

11 Zie 'interview met Bob Goudzwaard', in Goudzwaard, Bewogen realisme, pp. 338-339.

12 'Goudzwaard keert CDA de rug toe vanwege denken over bewapening en economie', in Trouw/Kwartet, 20

mei 1980, p. 9.

iiawMtawa

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 437

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's